Home About Browse Search
Svenska


Fridén, Per, 2009. Skogsåkeriägares inställning till organisationsförändringar. SLU, Dept. of Forest Resource Management, Umeå. Umeå: SLU, Dept. of Forest Resource Management

[img]
Preview
PDF
193kB

Abstract

There are two groups of haulage contractors in roundwood transport , those who are contracted direct by the transport buyer and those who are connected to a freight company which in its turn is contracted by the transport buyer. Today the roundwood haulage is dominated by contractors with one to two lorries. The effort of coordinating transportation for a transport buyer is dependent on how many communication contacts that must be managed (how many individual haulage contractors the transport buyer has to work with). A structural change in the sector that leads to a decrease in the number of haulage contractors but an increase in the capacity of each contractor, makes it possible for a transport buyer to coordinate transports with fewer communication contacts. The reason why a company reaches a certain size can be explained by the number of contracts it makes and manages. Establishing each transactions costs money, a fact that ultimately determines the possibility for the company to continue expanding. Small companies can therefore strengthen their position on the market through cooperation and pooling of capacity. Today there are many IT-solutions available that can help to enable such a development.

The purpose of this study is to identify the owners, of timber haulage companies, attitude to be contracted direct to a transport buyer or to be contracted to a freight company. And the attitudes to structural changes.

The results can be summarized as follows:

A structural change in the haulage sector towards fewer contacts per transport buyer is possible.

The haulage companies won´t become more competitive by investments in additional capacity but rather through cooperation with other companies.

New IT-solutions improve the conditions for cooperation between haulage contractors and will play an important role in the future development.

,

Det finns två grupper av åkeriägare, de som är kontrakterade direkt av befraktaren samt de som är anslutna till en transportorganisation som i sin tur anlitas av befraktaren. Idag domineras åkeribranschen av åkerier med 1-2 lastbilar. Hur många enskilda åkerier en befraktare måste koordinera står i relation till hur mycket tid som måste läggas på planering. En förändring av åkerinäringen som innebär att antalet åkerier blir färre men större innebär att en mer rationell transportledning kan erhållas. Varför ett åkeri är av en viss storlek kan förklaras med hur många transaktioner åkeriet måste upprätta och övervaka. Att genomföra transaktioner kostar pengar vilket påverkar möjligheten att expandera. Genom samverkan kan små enskilda företag stärka sin position på marknaden. Det finns idag flera IT-tekniska verktyg som överbryggar de problem som kan finnas i ett storskaligt samarbete.
Studien syftar till att kartlägga skogsåkeriägares inställning till att arbeta obundet eller organiserat samt inställningen till organisationsförändringar.
Resultaten kan sammanfattas enligt följande:
En förändring av åkerinäringen, som innebär att antalet kontakter varje befraktare måste hålla sig med kommer att bli färre, är tämligen trolig.
Åkerierna kommer inte att bli konkurrenskraftigare genom ny investeringar i lastbilar, utan snarare genom ökat samarbete med andra åkerier.
Nya IT-tekniska lösningar ökar förutsättningarna för utökat samarbete mellan åkerierna och kommer att vara en viktig del

Main title:Skogsåkeriägares inställning till organisationsförändringar
Authors:Fridén, Per
Supervisor:Fjeld, Dag
Examiner:UNSPECIFIED
Series:Arbetsrapport / Sveriges lantbruksuniversitet, Institutionen för skoglig resurshushållning och geomatik
Volume/Sequential designation:258
Year of Publication:2009
Level and depth descriptor:Other
Student's programme affiliation:1140A Master of Science in Forestry, 300.0hp
Supervising department:(S) > Dept. of Forest Resource Management
Keywords:transaktionskostnader, befraktare, transport, transportledning
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-s-7988
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-7988
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.:SLU > (NL, NJ) > Dept. of Forest Resource Management
Forestry production
Language:Swedish
Deposited On:18 Oct 2017 11:22
Metadata Last Modified:18 Oct 2017 11:22

Repository Staff Only: item control page