Home About Browse Search
Svenska


Edvinsson, Daniel, 2004. Nötkött : kriterier vid inköp av nötkött i restaurangbranschen. SLU, Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101), Alnarp. Alnarp: SLU, Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

[img]
Preview
PDF
80kB

Abstract

Swedish beef production has during the past year decreased while the consumption has
increased. It´s imported beef that takes market shares. The purpose with this degreeproject is
to investigate if the restaurants in Sweden are using imported or Swedish beef and the reason
for their choice.
The purpose is to find out if there is something the Swedish beef producers can change to
increase Swedish beef in restaurants. My expectation is that the demand for Swedish beef will
increase in restaurant and later even among consumers.
I have interviewed ten chiefs in different restaurants and asked them the following questions:
Is it the price, quality or something else that influences your choise?
Does it matter to their customers if they serve Swedish or imported beef?
How is the marketing of Swedish beef?
It appeared both Swedish and imported beef on the restaurants. The general opinion was that
Swedish beef was bad marbled and tasteless. But there was Swedish beef that is good but the
supply of it is poor. It was the quality of the beef and not the price that affect their choice.
The marketing of Swedish beef was usually done by wholesalers, not by the producers.
The beef that the restaurants bought came from light breedes that was grown on pastureland
and pasture. That´s why the cows of light breeds and mixes with them must increase in
Sweden, as the meat from these animals has the quality that the restaurants demand. The
supply of Swedish beef must improve so the restaurants can acces it the whole year.

,

Svensk nötköttsproduktion har under de senaste åren minskat samtidigt som konsumtionen
ökat. Det är import av nötkött som tar marknadsandelar. Syftet med mitt arbete är att
undersöka om restaurangbranschen använder importerat eller svenskt nötkött och orsaken
eller orsakerna till deras val. Målet med arbetet är att ta reda på om det finns något vi kan
ändra på inom svensk nötköttsproduktion. Min förhoppning är att efterfrågan på svenskt
nötkött i steg ett ska öka bland restauranger och i steg 2 bland slutkonsumenter.
Jag har tagit kontakt med tio restauranger och ställt följande frågor:
Är det priset, kvaliteten eller något annat som påverkar?
Spelar det någon roll för kunder om restauranger serverar svenskt nötkött eller importerat
nötkött?
Hur sker marknadsföringen av svenskt nötkött till restauranger?
Marknadsundersökningen visar ett det finns både svenskt och importerat nötkött bland
restaurangerna. Den allmänna uppfattningen var att svenskt nötkött är för dåligt marmorerat
och smakfattigt. Men det fanns svenskt nötkött som var bra, fast tillgången på det var dålig.
Det var framförallt kvaliteten som avgjorde deras val och inte priset. 5 av 10 ansåg inte att det
finns mervärde för kunden om man serverade svenskt nötkött. 2 av 10 hävdade bestämt att det
var ett mervärde för kunden om man serverade svenskt nötkött. 3 trodde eventuellt att det var
ett mervärde för kunden om man serverade svenskt nötkött.
Marknadsföringen av svenskt nötkött skedde vanligtvis genom grossister, restaurangerna
saknade marknadsföring från svenska leverantörer.
Köttet som restauranger köper kommer från lätta raser som fötts upp på bete och grovfoder.
Därför bör kor av lätta raser och korsningar med dessa öka i Sverige, eftersom köttet från
dessa djur är av den kvalitet som efterfrågas av restaurangerna. Dessutom måste tillgången på
svenskt nötkött förbättras för att leverans ska kunna ske året om.

Main title:Nötkött
Subtitle:kriterier vid inköp av nötkött i restaurangbranschen
Authors:Edvinsson, Daniel
Supervisor:Björklund, Thomas
Examiner:UNSPECIFIED
Series:Examensarbete i lantmästarprogrammet / Sveriges lantbruksuniversitet
Volume/Sequential designation:2004:50
Year of Publication:2004
Level and depth descriptor:Other
Student's programme affiliation:LMP Agricultural and Rural Management Programme (admitted before July 1, 2007) 120 HEC
Supervising department:(LTJ, LTV) > Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)
Keywords:nötkött, nötköttsproduktion, konsumenter, restauranger, marknadsundersökning
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-s-7514
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-7514
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.:Production economics
Faculties > Faculty of Landscape Planning, Horticulture and Agricultural Science (until 2013)
Language:Swedish
Deposited On:05 Oct 2017 07:16
Metadata Last Modified:05 Oct 2017 07:16

Repository Staff Only: item control page