Halvarsson, Kristin, 2017. Mer än bara kött : en studie om mervärden och kommunikation vid direktförsäljning av köttlådor. First cycle, G1N, G1F, G2F or GXX ( G2F). Uppsala: SLU, Dept. of Urban and Rural Development
|
PDF
302kB |
Abstract
Syftet med studien är att undersöka vilka värden som producenter av köttlådor uppfattar som viktigt i sina kundkontakter. Mervärden har kategoriserats efter hur kunden uppfattar olika värden. I studien beskrivs hur kommunikationen mellan konsument och producent sker. Studien har som avsikt att erhålla en djupare förståelse för vilka mervärden kunden värdesätter vid direktförsäljning av köttlådor.
Utvecklingen av alternativa försäljningskanaler har på senare år växt och blivit fler. Drivkraften till att sälja gårdens produkter direkt till konsument som ett alternativ till grossist kommer från flera faktorer. Bland annat den ökade importen av nötkött till Sverige som bidragit till ökad konkurrens på marknaden, samt ett ökat intresse för närproducerade livsmedel från konsumenthållet.
Grunden för den här studien ligger i fem genomförda intervjuer med nötköttsproducenter i Uppsala län. I studien presenteras ett antal mervärden som producenterna uppfattar ur ett konsumentperspektiv.
Resultatet visar att sammanhanget, producentens bemötande på gården, deras kunnighet som leder till goda kundrelation är speciellt betydelsefulla värden. Dessa värden påverkar kundens värderingsgrunder när de handla närproducerade köttlådor.
The aim of this study is to investigate the value of direct meat box sales and how these added values are communicated with the consumers in order to get a deeper understanding of the manufacturer’s business. In recent years the amount of Sweden´s imported beef has increased and contributed to increased competition in Swedish beef production. Sales of meat boxes have evolved due to a greater interest from consumers to trade locally produced beef that benefits Swedish farmers.
The basis for this study is in five interviews with beef producers in the county of Uppsala. The study presents a number of added value that the producers perceive from a consumer perspective. The study presents a number of values that the producers perceive from a consumer perspective. Added value has then been categorized and analysed according to the customer's value creation.
The result shows that the treatment at the farm and the manufacturers' ability are two very prominent values that affect the customer's choice to trade near-produced meat box. Communication between producer and consumer is perceived as very important.
Main title: | Mer än bara kött |
---|---|
Subtitle: | en studie om mervärden och kommunikation vid direktförsäljning av köttlådor |
Authors: | Halvarsson, Kristin |
Supervisor: | Gunnarsdotter, Yvonne and Norrby, Thomas |
Examiner: | Hansen, Kjell |
Series: | UNSPECIFIED |
Volume/Sequential designation: | UNSPECIFIED |
Year of Publication: | 2017 |
Level and depth descriptor: | First cycle, G1N, G1F, G2F or GXX |
Student's programme affiliation: | NY007 Agriculture Programme - Rural Development 270 HEC |
Supervising department: | (NL, NJ) > Dept. of Urban and Rural Development (LTJ, LTV) > Dept. of Urban and Rural Development |
Keywords: | köttlådor, mervärde, kommunikation, relationsmarknadsföring |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-7146 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-7146 |
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.: | Consumer economics |
Language: | Swedish |
Deposited On: | 25 Sep 2017 11:34 |
Metadata Last Modified: | 25 Sep 2017 11:34 |
Repository Staff Only: item control page