Home About Browse Search
Svenska


Arnås, Linn, 2014. Cykelns plats i staden : metoder för en ökad och säkrare cykling. First cycle, G2E. Alnarp: SLU, Department of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

[img]
Preview
PDF
1MB

Abstract

I ett samhälle som allt mer belyser vikten av att minska människans påverkan på sin omgivande miljö, har en grönare transport blivit en stor del i planeringen och satsningen på den hållbara staden. I den satsningen är cykeln en viktig del som inte bara kan bidra till en bättre fysisk och mental hälsa hos sina medborgare utan även bidra till en klart bättre levnadsmiljö genom bättre luftkvalitet, minskat buller, större social samhörighet och fler jobb (WHO, 2014). En satsning på cykelvägnätet kan därmed också rädda liv både genom förbättrad hälsa men även genom större säkerhet och trygghet för cyklisten.
Arbetets syfte är att sammanfatta och beskriva aktuella metoder för ett välfungerande och effektivt cykelvägnät, med frågeställningen: Vilka metoder för planering av ett effektivt och användarvänligt cykelvägnät används idag? Sammanställningen har resulterat i fem olika kriterier som cykelvägnätet behöver uppfylla för att kunna säkra cykelns framtid som transportmedel. Dessa fem kriterier, direkthet, säkerhet, attraktivitet, sammanhang och komfort, kommer ursprungligen från Nederländerna och en av deras tidiga policydokument om hur cykeln skall hanteras i stadens infrastruktur. Kriterierna redovisas genom flera olika källor och exemplifieras genom innovativa, nytänkande eller helt enkelt smarta lösningar.
Arbetet avslutas med en egen reflektion kring de fem kriterierna.

,

In a society that is more and more coming to its’ senses and seeing the importance of controlling the human impact on her environment, green transport is a huge part in creating the sustainable city. The bicycle as a mode of transportation is an important part in the sustainable city not only to create a physic and mental health with its’ citizens but also as a means to higher living standards through less air pollution, less noise pollution, greater social inclusion and more work opportunities (WHO, 2014). An investment in the cycle infrastructure is not only a lifesaver through improved health but also through greater security and safety for the cyclist.
This papers purpose is to conclude and descried today’s methods to create a well-functioning and efficient cycle infrastructure. The question asked is: What are today’s methods for planning an efficient and user-friendly cycle infrastructure? The result is five criteria that are necessary for the cycle infrastructure to fulfill if the bicycle is to be successful as tomorrow’s mode of transport.
The criteria, directness, safety, attractivity, coherence and comfort, are originated from the Netherland in one of their earliest policy on how to handle the bicycle as a mode of transportation. Through numerous different sources these criteria are defined and shown through innovative clever or just downright smart solutions.
The paper is concluded with my own reflection on the problems surrounding these five criteria.

Main title:Cykelns plats i staden
Subtitle:metoder för en ökad och säkrare cykling
Authors:Arnås, Linn
Supervisor:Delshammar, Tim
Examiner:Persson, Jesper
Series:UNSPECIFIED
Volume/Sequential designation:UNSPECIFIED
Year of Publication:2014
Level and depth descriptor:First cycle, G2E
Student's programme affiliation:LY002 Landscape Architecture Programme, Alnarp 300 HEC
Department:(LTJ, LTV) > Department of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)
Keywords:cykling, cykelvägnät, cyklist, fysisk planering
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-s-4056
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-4056
Subjects:Landscape architecture
Language:Swedish
Deposited On:19 Jan 2015 11:17
Metadata Last Modified:01 Mar 2016 11:45

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per year (since September 2012)

View more statistics

Downloads
Hits