Ekeblom, Johan, 2014. Platsen som marknadsföring : en undersökning av fenomenet brandspace och dess konsekvenser. Second cycle, A2E. Alnarp: SLU, Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)
|
PDF
23MB |
Abstract
3Det här examensarbetet syftar till att undersöka ett fenomen som uppstår när offentliga ytor är i privat ägo och där intentionen med platsen är att stärka ett varumärke. Ämnet, som är mycket sparsamt beskrivet i samband med landskapsarkitektur, undersöks genom ett antal platser som har en privat ägare eller donator och som är tillgänglig för allmänheten likt en offentlig yta. Exemplen hämtas från artiklar och böcker och kompletteras med ett par platsbesök. Uppsatsen syftar även till raffinera nomenklaturen kring ämnet och i och med detta läggs grunden för definitionen av ett brandspace. Utifrån de presenterade exemplen problematiseras och diskuteras konsekvenserna av brandspaces och privatägda offentliga ytor utifrån ett designer-, planerar- och brukarperspektiv.
,This thesis sets out to explore a phenomena which arises when public space is privately owned and where the intent of this space is to promote a commercial brand. The subject, which has been very sparsely covered in the landscape architecture literature, is examined through a series of places which has a private owner or donor and are functioning as a fully accessible public place. The examples are drawn from articles and books and complemented by a couple of site visits. The thesis also sets out to refine the nomenclature associated with the subject and in this also sets up the ground rules for the defining criteria of a brandscape. By drawing conclusions from the presented examples, the consequences of brandspaces and privately owned public space are discussed and problematized from a planner-, designer- and user-perspective.
Main title: | Platsen som marknadsföring |
---|---|
Subtitle: | en undersökning av fenomenet brandspace och dess konsekvenser |
Authors: | Ekeblom, Johan |
Supervisor: | Delshammar, Tim |
Examiner: | Qviström, Mattias |
Series: | UNSPECIFIED |
Volume/Sequential designation: | UNSPECIFIED |
Year of Publication: | 2014 |
Level and depth descriptor: | Second cycle, A2E |
Student's programme affiliation: | LY002 Landscape Architecture Programme, Alnarp 300 HEC |
Supervising department: | (LTJ, LTV) > Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101) |
Keywords: | branding, brandspace, brandscape, privat, offentlig, offentligt rum konsekvens, PSOP, POPS |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-3931 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-3931 |
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.: | Landscape architecture |
Language: | Swedish |
Deposited On: | 22 Oct 2014 14:50 |
Metadata Last Modified: | 22 Oct 2014 14:50 |
Repository Staff Only: item control page