Dirawi, Samer Josef, 2014. IK Sirius fotboll : vägen tillbaka till Allsvenskan. First cycle, G2E. Uppsala: SLU, Dept. of Economics
|
PDF
1MB |
Abstract
Många fotbollslag har ambitioner att spela i den högsta divisionen där de kan konkurrera med landets bästa fotbollslag. Många fotbollslag som IK Sirius har haft svårt att nå toppen då de saknar resurser för att etablera sig bland de bästa fotbollslagen. Eftersom IK Sirius spelar två divisioner under högsta serien Allsvenskan får de inte samma uppmärksamhet från fans, media, sponsorer etc. Av den anledningen har de svårt att samla in resurser som krävs för att kunna konkurrera med de bästa fotbollslagen.
Syftet med uppsatsen är att analysera vad ett fotbollslag som IK Sirius behöver göra för att lyckas ta sig upp till Allsvenskan. Huvudfokuset ligger på IK Sirius varumärke och vilka metoder de kan använda sig av för att stärka sin position i samhället. Metoder som positionering, segmentering och differentiering tas upp eftersom man använder sig av dem när man skapar ett varumärke. Samtidigt ska uppsatsen visa hur man genom Corporate social responsibility arbeten kan förstärka sitt varumärke.
För att besvara IK Sirius problem har en litteraturstudie gjorts. Samtidigt har flera personer från IK Sirius intervjuats, däribland föreningens marknadsansvarig och fem aktiva fotbollsspelare som tillhör herrarnas A-lag.
Uppsatsens resultat visar att ett fotbollslag måste hitta en balans mellan marknadsföringen och fotbollen om man ska bli en framgångsrik förening. Det är därför viktigt att fotbollsföreningen har skapat ett starkt varumärke samtidigt som man har kapital som krävs för att skapa konkurrensfördelar. När laget har ett starkt varumärke blir det enklare att differentiera sig från föreningens konkurrenter. Av den anledningen behöver föreningen analysera vilka man anser är företagets konkurrenter. Samtidigt behöver klubben synas i samhället vilket många lag gör genom att ta ett socialt ansvar. CSR-arbeten implementeras då i klubbarna men det blir dock viktigt att implementeringen uppskattas av föreningens intressenter. Om man inte utför allt korrekt kommer det skada varumärket vilket leder till att företagets status i samhället försämras.
Many football teams have ambitions to play in the premier division were they can compete against the best. Many football teams like IK Sirius have had it difficult to reach the top leagues because they lack resources witch is much needed to establish their team in the highest division. Because IK Sirius current position isn’t in the top league Allsvenskan, they will not get the same level of attention from fans, media and sponsors etc. For this reason, they are unable to collect resources necessary to compete with the best football teams.
The main purpose of this paper is to analyze what a football team like IK Sirius needs to do to manage to reach Allsvenskan. The main focus is on IK Sirius brand and what methods they can use to strengthen their position in society. Methods like positioning, segmentation and differentiation is brought up because it firms often use them when they are creating a brand. The study will also show how IK Sirius through CSR projects can reinforce its brand.
To answer IK Sirius problem, a literature study has been inducted. Several people from IK Sirius has been interviewed, including head of marketing Stefan Bärling and five active footballers belonging to the men's first team. Länsförsäkringen who sponsors the team have also been interviewed.
The essay shows that a football team has to find a balance between marketing and football if they are to become a successful club. It is important to have a strong brand with capital that is required to create competitive advantages. When you have a strong brand is it easier to differentiate oneself from competitors. For that reason, the team needs to analyze who´s the competitors. The team is also needed to be seen in society, and many teams do it by taking social responsibility. By that reason teams implement CSR works, but it’s important that the CSR work is appreciated by the team’s stakeholders. If the team doesn’t implement it in the right way it could damage the team’s corporate image. By that reason the team needs to be careful when they implement a CSR work.
Main title: | IK Sirius fotboll |
---|---|
Subtitle: | vägen tillbaka till Allsvenskan |
Authors: | Dirawi, Samer Josef |
Supervisor: | Gaddefors, Johan |
Examiner: | Hakelius, Karin |
Series: | Examensarbete / SLU, Institutionen för ekonomi |
Volume/Sequential designation: | 891 |
Year of Publication: | 2014 |
Level and depth descriptor: | First cycle, G2E |
Student's programme affiliation: | NK005 Economics and Management - Bachelor's Programme, 180.0hp |
Supervising department: | (NL, NJ) > Dept. of Economics |
Keywords: | differentiering, segmentering, positionering, varumärke, CSR, fotboll, IK Sirius |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-3815 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-3815 |
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.: | Economics and management |
Language: | Swedish |
Deposited On: | 25 Sep 2014 11:15 |
Metadata Last Modified: | 25 Sep 2014 11:15 |
Repository Staff Only: item control page