Home About Browse Search
Svenska


Mellåker, Julia and Åhs, Johan, 2014. Vad som avgör hur nöjd skogsägaren är med en virkesaffär efter storm : en fallstudie av Norra skogsägarna. First cycle, G2E. Umeå: SLU, Dept. of Forest Ecology and Management

[img]
Preview
PDF
1MB

Abstract

I denna studie undersöktes hur nöjda skogsägarna är, som skrivit stormkontrakt med Norra skogsägarna efter stormen Hilde 2013 i virkesområde Södra Lappland. Det gjordes genom en brevundersökning riktad till skogsägarna samt en intervju med virkesområdeschefen och inspektorerna som arbetar inom virkesområdet. Skogsägarna delades sedan in i ägarkategorier för att kunna jämföra hur svaren skiljer sig åt mellan olika slags skogsägare. Resultatet visar att skogsägarna var mest nöjd med bemötandet, men att servicen var den viktigaste faktorn. Priset hade mindre betydelse än förväntat. Kvinnor var nöjdare än män både när det gäller service och bemötande. På motsvarande sätt var distansskogsägare nöjdare än de skogsägare som bor på eller nära sin skogsfastighet. De äldre skogsägarna var även nöjdare än de yngre, medan endast små skillnader kundes ses mellan grupper uppdelade på fastighetsstorlek. Det var vanligast att skogsägaren tog iniativet till kontakten med Norra och detta gjordes oftast via telefonsamtal. De skogsägare som däremot hade blivit kontaktade av personal från Norra gav bästa omdöme på både service och bemötande. Slutsatsen blev att service och bemötande har stor betydelse när det gäller virkesaffärer efter en storm och att de mönster som finns bland ägarkategorier vid vanliga virkesaffärer inte alltid stämmer, då de känslomässiga faktorerna har större påverkan efter storm.

,

In this study the satisfaction of the private forest owners was investigated after they’ve sold lumber to Norra skogsägarna associated with the storm Hilde 2013. This study is based on a survey taken by the forest owners and an interview with the employees at the Southern Lapland region of Norra skogsägarna. The forest owners were divided into groups to be able to compere the answers between different categories of forest owners. Afterwards the data of the groups were compared. The results reveal that forests owners’ opinion of the treatment was in general better than the opinion of the service provided but the service where the most important factor. The price was less important than expected. Women were more satisfied than men with replies and service. In the same way were owners living away from the property more satisfied than owners living at or close to the property. The older forest owners were more satisfied than the younger owners. The comparison of the groups with different property size did only show small differences between the groups. Most of the forest owners contacted Norra skogsägarna themselves and the most common way was by telephone. The forest owners who were contacted by Norra skogsägarna were most satisfied of all the forest owners. The conclusion was that private treatment and service was important for the satisfaction when private forest owners sold lumber after a storm. Patterns that have been shown between groups of owners in previous studies were not always shown in this study because the conditions were different after the storm.

Main title:Vad som avgör hur nöjd skogsägaren är med en virkesaffär efter storm
Subtitle:en fallstudie av Norra skogsägarna
Authors: Mellåker, Julia and Åhs, Johan
Supervisor: Lidestav, Gun
Examiner:Mörling, Tommy
Series:Kandidatarbeten i skogsvetenskap / SLU, Fakulteten för skogsvetenskap
Volume/Sequential designation:2014:28
Year of Publication:2014
Level and depth descriptor:First cycle, G2E
Student's programme affiliation:SY001 Forest Science - Master's Programme 300 HEC
Department:(S) > Dept. of Forest Ecology and Management
Keywords:bemötande, service, pris, privatägd skog, skogsägarförening
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-s-3647
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-3647
Subjects:Forestry - General aspects
Language:Swedish
Deposited On:29 Aug 2014 14:11
Metadata Last Modified:29 Aug 2014 14:11

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per year (since September 2012)

View more statistics

Downloads
Hits