Home About Browse Search
Svenska


Eklund, Ellinor, 2013. Exotisk frukt : marknaden i Sverige. First cycle, G1E. Alnarp: SLU, Department of Work Science, Business Economics, and Environmental Psychology

[img]
Preview
PDF
1MB

Abstract

Exotiska frukter har de sista 15-25 åren ökat. Kiwi, meloner, nektariner och persikor som för några år sedan var exotiska är idag en alldaglig syn i affären och man har för vana att köpa de. Går man tillbaka ännu längre i tiden var apelsin och banan exotiska. Nu äter vi av dessa frukter i samma mängder som vi äter av våra inhemska frukter. Utvecklingen har gått relativt snabbt de sista åren, men har samtidigt avstannat. Det introduceras inte längre så många nya sorters frukter då marknaden mer eller mindre har hittat de frukter som fungerar: som har ett acceptabelt pris och som klarar frakten. Dessutom märker man vilka frukter som säljer och de andra får stå i skymundan. Däremot kan man fråga sig varför vissa frukter säljer mer och om det finns något man kan göra för att sälja fler av de andra frukterna och om det är värt det. Det finns just nu ingen utökad marknadsföring för exotisk frukt, i förhållande till andra frukter. De mest förekommande frukter finns det kännedom om hur man använder, men så är det inte när det kommer till exotiska frukter. Ett annat stort problem med att öka försäljningen är att exotiska frukter ofta är säsongsbetonade, även om grossisterna föredrar de frukter som har långa säsonger eller säljs året runt. Dessutom är åtgärder för att öka försäljningen dyra och inbringar inte inkomsten för att motsätta utgiften. Man skulle kunna säga att exotiska frukter hamnat i en ond cirkel där konsumenterna inte köper så mycket pga. okunskap och dyra produkter, vilket betyder att grossisterna inte köper in frukterna i stora kvantiteter, vilket leder till höga priser. Några åtgärder som skulle kunna leda till ökad försäljning skulle kunna inkludera ätmogen frukt i butiken så att kunden inte måste gissa när den är mogen. Koppla det tillsammans med smakprov och information i butik av frukten så kan man öka försäljningen åtminstone temporärt. När väl kunderna vet hur frukten smakar och hur man kan använda den är chansen större att han/hon köper den igen. Rätt förhållanden kan leda till att exotiska frukter blir vanliga i fruktdisken. En gissning är att mango blir Sveriges nästa ”vanliga” frukt.

,

Exotic fruits have in the last 15 years increased in sales immensely. Kiwi, melons, nectarines and peaches were a couple of years ago considered exotic, and is today en everyday sight in the store, and people have gotten used to buying them. If you go back even further in time oranges and bananas were exotic, and today we eat those fruits as much as our indigenous fruits. The advancement has gone relatively fast the last couple of years, but has now slowed down remarkably. No longer are new kinds of fruits bought, since the market more or less knows which fruits work: has an acceptable price and can handle the shipping. Furthermore it is noticeable which fruits are actually selling. On the other hand one can ask why certain fruits are sold more, and if there is anything that can be done to sell more of the other fruits and if the effort would be worth it. Today there is not a lot of marketing done on exotic fruits, not more than other fruits. Common fruits people know how to eat, but that is not the case with exotic fruits. Another big problem with increasing the sales is that exotic fruits are seasonal, even if the wholesalers prefer buying fruits accessible the bigger part of the year or all year. Furthermore, actions taken to increase sales are expensive and do not increase the profit to offset the expense. One could say that exotic fruits are in a vicious circle where the consumers do not buy them because of ignorance and expensive products, leading to the wholesalers not buying the fruits in larger quantities, leading to higher prices. Actions that could be taken to increase sales could be to sell fruit that is ready to eat in the store as to keep the consumer from guessing when it is ripe. Couple that with samples and information in the store about the fruit and the sales could be increased at least temporary. When the consumer knows what the fruit tastes like and how to use it chances are higher that he/she buys it again. Under the right conditions exotic fruit can turn into “regular” fruit. A guess is that the mango will be Sweden’s next “regular” fruit.

Main title:Exotisk frukt
Subtitle:marknaden i Sverige
Authors:Eklund, Ellinor
Supervisor:Nordmark, Lotta
Examiner:Ekelund, Lena
Series:Självständigt arbete vid LTJ-fakulteten, SLU
Volume/Sequential designation:UNSPECIFIED
Year of Publication:2013
Level and depth descriptor:First cycle, G1E
Student's programme affiliation:YTRIN Horticultural Management Programme (admitted 2005-2006) 120 HEC
Department:(LTJ, LTV) > Department of Work Science, Business Economics, and Environmental Psychology
Keywords:exotisk frukt, marknadsföring, marknadsundersökning, intervjubaserad undersökning, enkät, grossist, konsument
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-s-2971
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-2971
Subjects:Agricultural economics and policies
Language:Swedish
Deposited On:07 Jan 2014 13:44
Metadata Last Modified:21 Oct 2015 14:28

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per year (since September 2012)

View more statistics

Downloads
Hits