Home About Browse Search
Svenska


Majed, Ara, 2013. Prisets roll vid köp av frukt och grönsaker : en undersökning inriktad på konsumentens köp av äpplen. First cycle, G2E. Alnarp: SLU, Department of Work Science, Business Economics, and Environmental Psychology

[img]
Preview
PDF
1MB

Abstract

Pris. Hur viktigt är priset på varan i konsumenternas köpbeslut och vilken roll har priset i våra köpbeteenden? Vi konsumenter kommer i kontakt med priser i vardagen men vad är egentligen pris och hur ser vi konsumenter på det? Pris är inte bara en siffra som finns skyltat över varje produkt, utan kan också ge viss information om produkten.
I detta arbete studeras konsumenternas uppfattning om vad priset är på äpplen, konsumenternas prismedvetenhet och om priset är mer eller mindre viktigt i jämförelse med andra produktegenskaper.

Detta arbete består av en enkätundersökning som genomfördes i två av Sveriges marknadsledande livsmedelbutiker, Ica och Coop. Enkäten bestod av olika frågor där respondenternas val vid köp av äpple skulle undersökas. Enkäten syftar till ökat vetande kring respondenternas syn och kunskap om pris. Sammanlagt 80 konsumenter svarade, uppdelade på de båda livsmedelsbutikerna. Respondenterna var mellan 26 och 65 år gamla.

Enkätens resultat tyder på att vi konsumenter brukar jämföra priset på frukter och grönsaker mellan olika butiker, samt jämföra priset på äpplen mellan olika sorter. Konsumenterna har dålig koll på vad ett kilo äpple kostar. Mer än hälften av respondenter svarade, ”Nej, vi har ingen aning om vad ett kilo äpple kostar”. Samt att de inte kunde erinra sig priset på äpplen.

En sammanfattning av det hela är att konsumenterna är mer positivt inställda till vissa produktegenskaper än andra egenskaper hos äpplen och är mer priskänsliga i vissa fall än andra vid själva köpbeslutet. Konsumenterna vet det exakta priset vid köp tidpunkten, men lägger inte äppelpriset på minnet, vilket innebär att de inte vet vad äpplekostnaden blir förrän köpet har genomförts.

,

Price. How important is the price of the item in the customers’ buying decisions and what role has the price in our buying habits? We customers are in contact with prices on a daily basis. This study focuses on consumers perception of the price of apples, consumers price awareness and if the price is more or less important in comparison to other product characteristics.

This work consists of a survey carried out in two of Sweden's leading food retailers, Ica and Coop. The questionnaire consisted of various questions where respondents choice of apple would be examined, the survey aims to assess the respondents’ views, knowledge and position. A total of 80 consumers answered in both grocery stores. The respondents were between the ages of 26 and 65.
Findings of the survey are that consumers usually compare the price of fruit and vegetables between different stores and compare apple prices between different apple varieties. But consumers are not as prone to compare the price of apples and other fruit, and consumers do not keep track of what one kilogram apple costs where 61 percent of respondents said “no, we have no idea what one kilogram apple costs”.

A summary of it all is that consumers are more positively disposed towards certain product characteristics than other characteristics of apples and are more price sensitive in some cases than others in the buying decision. Consumers know the exact price at purchase time but do not keep the price of an apple in mind, which means that they do not know what apples cost after the purchase decision has been made.

Main title:Prisets roll vid köp av frukt och grönsaker
Subtitle:en undersökning inriktad på konsumentens köp av äpplen
Authors:Majed, Ara
Supervisor:Tjärnemo, Helene
Examiner:Ekelund, Lena
Series:Självständigt arbete vid LTJ-fakulteten, SLU
Volume/Sequential designation:UNSPECIFIED
Year of Publication:2013
Level and depth descriptor:First cycle, G2E
Student's programme affiliation:LK003 Horticultural Management Programme - Marketing and Post Harvest, Bachelor's Programme 180 HEC
Department:(LTJ, LTV) > Department of Work Science, Business Economics, and Environmental Psychology
Keywords:livsmedelsbutiker, konsumenter, respondenter, köp, äpple, frukt, grönsaker
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-s-2772
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-2772
Subjects:Agricultural economics and policies
Language:Swedish
Deposited On:27 Sep 2013 09:18
Metadata Last Modified:22 Mar 2015 15:10

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per year (since September 2012)

View more statistics

Downloads
Hits