Bertholdson, Emelie and Johansson, Emma, 2012. Participatory public art projects in run down residential areas - a discussion on how to run the process. Second cycle, A2E. Alnarp: SLU, Landscape Architecture (until 121231)
|
PDF
3MB |
Abstract
Participation, public art and participatory public
art as phenomenons and subjects have been
studied and discussed. With interviews and observations
as a base, we have studied projects
and discussed participation, effect and quality
in relation to these.
Furthermore we have looked at how the participatory
art processes work in Sweden and
England. This essay seeks to discuss the process
of participatory public art and to emphasize
the elements contributing to the quality of this
process.
It is up to us as planners to recognize the possibilities
for a qualitative place. To mediate between
different interests, for example between
politicians and stakeholders, between economics
and quality, between the place and its users,
between individuals and the community, and in
our case between artists, users and the municipality.
Public art has gone from being about the product,
an art piece, to becoming more of a process,
from non interactive to interactive. Participation
ranges from receiving information to play
an active part in the process.
Four cases have been studied, taken both from
Sweden and England, showing the diversity of
processes connected to Participatory Public Art.
From interviews conducted in Sweden and
England information and thoughts have been
received and they show a higher degree of use
of participatory public art in England, and also a
higher consciousness. In England participation
in public art is a common working method and
the artists see themselves acting different roles.
In Sweden this method is used less frequently
and mostly to gain information to help the
process. In general the method focuses on the
artist and the art as object or product in Sweden
while the process itself is the more important in
England.
The most evident part missing in all participatory
art projects seems to be the lack of evaluations.
A good project should be well planned
throughout all the phases; before-, during-,
and after. A project manager should be present
to overview and reintroduce energy into the
project. Last but not least, the outcome and the
process of developing the project need to be
evaluated.
In the creation of meaningful places, participatory
public art contributes from two directions.
Firstly, when you engage in your surroundings a
bond is created, a common history between you
and that place. Secondly the art can differentiate
places from each other and give them an identity.
Swedish artists need to let go of some of their
professional role, without sacrificing pride and
quality. This would make it easier to collaborate
across borders.
Sweden can learn from England and use the
participatory public art in a way that is adaptable
for Swedish conditions, for example helping
new housing developments to get the identity
that they lack.
Delaktighet, offentlig konst och deltagande
offentlig konst som fenomen och ämnen har
studerats och diskuterats. Vi har med intervjuer
och observationer som utgångspunkt, studerat
projekt och diskuterat delaktighet, process och
kvalitet och hur de här processerna fungerar i
Sverige och England. Denna uppsats syftar till
att diskutera processen runt deltagande offentlig
konst och betona de element som bidrar till
kvaliteten.
Det är upp till oss som planerare att inse
möjligheterna för en kvalitativ plats. Att medla
mellan olika intressen, till exempel mellan
politiker och intressenter, mellan ekonomi och
kvalitet, mellan platsen och dess användare,
mellan individer och samhället, och i vårt fall
mellan konstnärer, användare och kommunen.
Offentlig konst har gått från att handla om
produkten, ett konstverk, till att handla om en
social interaktiv process. Deltagande kan variera
från att man enbart tar emot information till att
man har aktiv roll i processen.
Fyra fall från Sverige och England har studerats,
dessa visar på olika processer kopplade till
deltagande offentlig konst. Intervjuer i Sverige
och England visar på en mer utbredd användning
av- och högre medvetandegrad om deltagande
offentlig konst i England. I England är det
här en vanlig arbetsmetod är konstnärer kan
ta sig an olika roller. I Sverige däremot används
deltagande i offentlig konst mer för att inhämta
information som hjälp i processen. Sammanfattningsvis
är det i Sverige fortfarande högre fokus
på konstnären och konsten som objekt eller
produkt, medan det i England är mer fokus på
själva processen och brukarna.
Det mest bristfälliga i de här projekten är
avsaknaden av utvärderingar. Ett fungerande
projekt ska vara väl planerat i alla dess faser,
före-, under- och efter. En projektledare ska
vara närvarande för att överblicka och återinföra
energi i projektet.
I skapandet av meningsfulla platser, bidrar
deltagande offentlig konst från två håll. För
det första, när du engagerar dig, skapas en
gemensam historia och en koppling mellan
dig och den platsen. Detta medan konsten har
förmågan att skilja platser från varandra och ge
dem en specifik identitet.
Svenska konstnärer behöver släppa lite på sin
yrkesroll, detta utan att ge avkall på stolthet och
kvalitet. Sammantaget skulle detta underlätta
ett gränsöverskridande samarbete.
Genom att inspireras av engelska metoder kan
vi i Sveroge hitta arbetssätt inom deltagande
offentlig konst anpassade till svenska förutsättningar.
Dessa skulle kunna användas till att
skapa den identitet som många gånger saknas i
nya och äldre bostadsområden.
Sammandrag Table of Contens
4
Main title: | Participatory public art projects in run down residential areas - a discussion on how to run the process |
---|---|
Authors: | Bertholdson, Emelie and Johansson, Emma |
Supervisor: | Lindholm, Gunilla |
Examiner: | Diedrich, Lisa and Bergsjö, Ann |
Series: | Självständigt arbete vid LTJ-fakulteten, SLU |
Volume/Sequential designation: | UNSPECIFIED |
Year of Publication: | 2012 |
Level and depth descriptor: | Second cycle, A2E |
Student's programme affiliation: | YLARK Landscape Architecture Programme (admitted before July 1, 2007) 300 HEC |
Supervising department: | (LTJ, LTV) > Landscape Architecture (until 121231) |
Keywords: | Participation, Public Art, Urban Planning, Engagement, Identity, Place-Making, Participatory Public Art |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-1594 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-1594 |
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.: | Landscape architecture |
Language: | English |
Deposited On: | 03 Sep 2012 09:18 |
Metadata Last Modified: | 03 Sep 2012 09:18 |
Repository Staff Only: item control page