Home About Browse Search
Svenska


Fransson, Mikael, 2009. Spridning av innovationer av träprodukter i byggvaruhandeln . Second cycle, A1E. Uppsala: SLU, Dept. of Forest Products

[img]
Preview
PDF
963kB

Abstract

Detta arbete har tillkommit i samarbete med Fredells. Fredells är ett familjeföretag som grundades för över 100 år sedan och som fortsatt drivs av familjen Fredell. Fredells är en komplett leverantör av byggmateriel till små och stora företag och konsumenter i Stockholmsregionen. Företagets styrka är att kunna erbjuda helhetslösningar till sina kvalitetsmedvetna kunder. För att kunna vara flexibla och snabbt skräddarsy lösningar till sina kunder har Fredells en integrerad träindustri med hyvleri, impregnering och prefabricerade byggelement.

Fredells är en av många aktörer inom bygghandel och gör det själv handlare, detta är ett segment som senaste tiden utvecklats och genomgått stora förändringar. Innovationer är därför en av de faktorer som är centrala när företagen konkurrerar med varandra i fråga om produktutveckling och arbetsmetoder. Likväl så behöver företagen skapa sig en förståelse för hur deras innovationer sprids genom kundgrupper för att kunna förstärka effektiviteten hos innovationen.

I detta avseende så är det av intresse att inse att kunderna i byggindustrin anses som sämre på att adoptera innovationer jämfört med tillverkningsindustrin. Det har även visats att ett fåtal stora byggföretag har en negativ påverkan på spridningen av innovationer bland små och mellan stora företag(SMEs). Innovationsteori har hitintills varit svår att applicera på byggindustrin. Därför är det fundamentala att skaffa sig kunskap om effektiva sätt att sprida innovationer genom SMEs.

Syftet med den här studien är att bedöma hur ansvarig manager av ett SMEs företag relaterar till en produktinnovation genom att jämföra deras syn på en innovativ produkt och en traditionell produkt. Den traditionella produkten var panel avsedd för fasadbeklädnad av hus och lägenheter. Den innovativa produkten var en grundmålad panel. De intervjuade var samplade för ändamålet utifrån tre kategorier: företag som hade valt innovationen, företag som hade avböjt innovationen och företag som hade använt innovationen och inte använt den.

Kommunikationskanaler är viktigt för spridning av innovationer. Det framkom i studien att det fanns ett gap mellan Fredells syn på information och till deras kunder. Fredells kunder ansåg att innovationen var för dyr, det fanns en osäkerhet om kvaliteten på den grundmålade panelen och kunderna var inte medvetna om vilka möjligheter den grundmålade panelen hade i fråga om färgval, leverans och dimensioner.

Osäkerhet är enligt teorin ett hinder för spridning av innovationer. I den här studien uppstod osäkerheten i det faktum att SMEs måste åta sig långa garantiåtaganden. Därför kände de att det var tryggare att fortsätta användningen av en traditionell produkt istället för en innovation.

Slutligen så har det framkommit i arbetet att det finns ingen enkel produkt. Det som tillsynes förefaller som en enkel produkt för en individ kan framstå som väldigt komplex för en annan individ. Detta är centralt att ha i åtanke om man vill lyckas med sin innovation

Main title:Spridning av innovationer av träprodukter i byggvaruhandeln
Authors:Fransson, Mikael
Supervisor:McCluskey, Denise
Examiner:Roos, Anders
Series:Examensarbeten (SLU, Institutionen för skogens produkter)
Volume/Sequential designation:39
Year of Publication:2009
Level and depth descriptor:Second cycle, A1E
Student's programme affiliation:SY001 Forest Science - Master's Programme 300 HEC
Department:(S) > Dept. of Forest Products
Keywords:innovation, byggvaruhandeln, produktutveckling, integrerad träindustri, helhetslösningar
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-2-94
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-2-94
Subjects:Trade, marketing and distribution
Organization, administration and management of agricultural enterprises or farms
Language:Swedish
Deposited On:18 Aug 2009 11:21
Metadata Last Modified:20 Apr 2012 14:09

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per year (since September 2012)

View more statistics

Downloads
Hits