Danielsson, Emelie, 2011. Kundens väg till din gård : om marknadsföring och etablering. First cycle, G2E. Alnarp: SLU, Dept. of People and Society
|
PDF
341kB |
Abstract
Sverige marknadsförs mer och mer som ”Det nya matlandet”. Trenden med närproducerad och hantverksmässig mat ökar allt mer. Detta är något som entreprenörer tagit fasta på och förädlar hela kedjan från odling/produktion till en unik produkt. Dessa företagare bygger upp sina företag för att klara av konkurrensen från detaljhandeln.
Marknadsföringen för dem måste ske på ett innovativt sätt för att locka kunder ut på landsbygden och till just dem själva.
Detta arbete utgår från en så kallad kvalitativ undersökning där entreprenörer har intervjuats om hur de byggt upp sina företag samt hur de arbetat med marknadsföringen.
Studien visar att företagarna satsat på sina kunder och att de har en hög servicenivå för att kunna erbjuda kunden det lilla extra och medför att de återkommer. De i sin tur sprider deras kunskap vidare till vänner och bekanta. ”Mun till mun” är det allra mest effektiva att marknadsföra sig på.
Studien visar även att respondenterna tror på sig själva och att de vågar satsa. De har mycket energi som de vill föra vidare.
Slutsatser av arbetet är att det går att bygga upp sitt företag på landsbygden och att det är många fördelar med att vara belägen där. De bygger upp sin unika produkt och konsumenten kan få uppleva hela kedjan från odling/produktion till förädlad produkt. Företagarna kan också förmedla en känsla för kunden att ta med sig hem. Detta är viktigt ur marknadsföringssyfte och för information om produkten till vänner och bekanta. Detta kan då ske genom ”mun till mun” metoden och är ett utmärkt sätt att marknadsföra sina produkter på.
Main title: | Kundens väg till din gård |
---|---|
Subtitle: | om marknadsföring och etablering |
Authors: | Danielsson, Emelie |
Supervisor: | Björklund, Thomas |
Examiner: | Lundqvist, Peter |
Series: | Självständigt arbete vid LTJ-fakulteten, SLU |
Volume/Sequential designation: | UNSPECIFIED |
Year of Publication: | 2011 |
Level and depth descriptor: | First cycle, G2E |
Student's programme affiliation: | LK001 Countryside Management - Bachelor's Programme 180 HEC |
Supervising department: | (LTJ, LTV) > Dept. of People and Society |
Keywords: | Marknadsföring, etablering, entreprenörskap, service management |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-916 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-916 |
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.: | Economics and management |
Language: | Swedish |
Deposited On: | 08 Feb 2012 06:12 |
Metadata Last Modified: | 20 Apr 2012 14:24 |
Repository Staff Only: item control page