Jörgensen, Belinda, 2011. Att marknadsföra kommunal utemiljö. First cycle, G2E. Alnarp: SLU, Landscape Management, Design, and Construction (until 121231)
|
PDF
919kB |
Abstract
Marknadsföring är en viktig del av företagssektorn och har på de senare åren blivit allt viktigare för icke kommersiella1 och ideella organisationer. Det är viktigt att icke kommersiella och ideella organisationer har en strategi med sin marknadsföring.
Syftet med studien är att få idéer och visa hur de ansvariga för den kommunala utemiljön kan marknadsföra sin förvaltning gentemot invånarna och politikerna, samt öka förståelsen om vilka effekter det finns med god marknadsföring.
Eftersom ämnet om hur icke kommersiella och ideella organisationer bör marknadsföra sin verksamhet, finns i så liten skala har jag fått studera litteratur och vetenskapliga artiklar, rapporter och elektroniska källor inom om-rådet för företagsmarknadsföring. Det är den form av marknadsföring som ligger närmst det ämne jag valt att studera. Det har även varit aktuellt att göra intervjuer, dels med konsulter som arbetar med att marknadsföra offentliga utemiljöer, dels med ansvariga för marknadsföring av utemiljön i tre kommuner. Detta för att jämföra hur det fungerar i verkligheten och vad som kommer fram i teorin. Resultatet av undersökningen visar att icke kommersiella och ideella organisationer har en marknadsföringsteori som liknar företagsteorin till viss del, men företag producerar och säljer, vilket icke kommersiella och ideella organisationer vanligen inte gör. Offentliga utemiljöer är skattefinansierade och det är politikerna som har sista ordet i budgetförhandlingarna. Därför är det viktigt att marknadsföra förvaltningen som annars möjligen kan läggas ut på entreprenad. För att komma fram till mitt resultat har valet fallit på djupgående intervjuer med berörda personer, som innehar den information som är nödvändig för att kunna besvara de två frågeställningarna i studien.
Slutsatsen är att kommunala utemiljöer måste investera i marknadsföring för att kunna utveckla sin verksamhet. Gör de sig inte synliga kan de inte delta i budgetförhandlingarna, vilket kan resultera i att det blir svårt att förvalta och ha en framtida utveckling av utemiljön. Synliggörs inte utemiljön och dess värde, är det risk för att det blir budgetnedskärning i stället.
Main title: | Att marknadsföra kommunal utemiljö |
---|---|
Authors: | Jörgensen, Belinda |
Supervisor: | Brunnström, Åse |
Examiner: | Kristoffersson, Anders |
Series: | UNSPECIFIED |
Volume/Sequential designation: | UNSPECIFIED |
Year of Publication: | 2011 |
Level and depth descriptor: | First cycle, G2E |
Student's programme affiliation: | LY001 Landscape Engineer Programme 180 HEC |
Supervising department: | (LTJ, LTV) > Landscape Management, Design, and Construction (until 121231) |
Keywords: | marknadsföring, offentlig utemiljö, utemiljö |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-596 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-596 |
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.: | Economics and management |
Language: | Swedish |
Deposited On: | 12 Sep 2011 05:43 |
Metadata Last Modified: | 23 Apr 2012 07:46 |
Repository Staff Only: item control page