Home About Browse Search
Svenska


af Ekenstam, Carl, 2011. Företagsstrategier inom den gröna sektorn : studie av en plantskola. First cycle, G2E. Alnarp: SLU, Department of Work Science, Business Economics, and Environmental Psychology

[img]
Preview
PDF
151kB

Abstract

Skåne Plantor AB är ett garden center som har vuxit från den lilla växtleverantören till en storskalig växtförsäljning. De importerar växter som sedan säljs direkt till slutkunden och deras närområde inkluderar främst Staffanstorp och Lund.

Globaliseringen medför att fler internationella företag kan etablera sig på flera platser i landet. Deras kontaktnät medverkar till att de når ut till fler kunder, och ökar därmed sin omsättning, vilket bidrar till större konkurrenskraft. Det är en stor utmaning för det här familjeföretaget i Staffanstorp att bli lika konkurrenskraftigt.

Skåne Plantor AB har idag ett väl inarbetat varumärke, och det ger dem en konkurrensfördel. Marknaden är hårt pressad eftersom växtföretagen behöver generera stora delar av sin vinst under den 8 månader långa växtsäsongen.

Ledningen behöver arbeta med olika affärsstrategier för att möta människors olika köpbehov.
I mindre familjeföretag inrymmer ledningen inte så många personer, och bland dessa återfinns oftast ägaren själv samt olika personer med kopplingar till familjen. Det är inte alltid det bästa för företagets utveckling.

En blandad styrelse kan vara mer objektiv inför vad som är bäst för den fortsatta utvecklingen i framtiden. Skåne Plantor AB har samma vd och ägare vilket bidrar till ett aktivt ägande och ett naturligt engagemang i företaget.

Det här arbetet bygger på Affärsplattformen, Klofsten, Magnus, 1992, som behandlar hur ett företag är uppbyggt och Företagsstrategiska perspektiv, Bengtsson, Lars, Skärvad, Per-Hugo, 2001 strategiskt arbete och utveckling.

Uppsatsen visar att utsatta tydliga mål är en förutsättning för ett företagsstrategiskt arbete. Dessa målsättningar kan t.ex. vara att:
Utveckla egna varumärken av högre kvalité.
Utveckla samarbete eller partnerskap för att nå en bredare marknad.
Utveckla tydliga och unika koncept som skiljer sig från konkurrenterna.

Main title:Företagsstrategier inom den gröna sektorn
Subtitle:studie av en plantskola
Authors:af Ekenstam, Carl
Supervisor:Björklund, Thomas
Examiner:Lundqvist, Peter
Series:Självständigt arbete vid LTJ-fakulteten, SLU
Volume/Sequential designation:UNSPECIFIED
Year of Publication:2011
Level and depth descriptor:First cycle, G2E
Student's programme affiliation:LK002 Study Programme in Business and Leadership 60 HEC
Department:(LTJ, LTV) > Department of Work Science, Business Economics, and Environmental Psychology
Keywords:Företagsstrategier
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-s-543
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-543
Subjects:Economics and management
Language:Swedish
Deposited On:25 Aug 2011 09:04
Metadata Last Modified:22 Mar 2015 15:15

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per year (since September 2012)

View more statistics

Downloads
Hits