Home About Browse Search
Svenska


Chao, Cheng, 2025. Omgestaltning av urban offentlig gata : gestaltningsförslag för Västra Mårtensgatan i Lund till en gröngata. First cycle, G2E. Alnarp: SLU, Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

[img]
Preview
PDF
89MB

Abstract

Denna studie undersöker hur en gågata i Lund, Västra Mårtensgatan kan omvandla från en
kopplingsgata till en destination och därmed berikar omkringliggande stadskärnornas
attraktionskraft. Analysen utgår från två centrala teorimodeller: Modellen om faktorer för en
attraktiv stadskärna och Place Diagram.
Stadskärnans spelar en avgörande roll för stadens funktionalitet och attraktivitet, särskilt i urbana
miljöer som Lund. Forskning visar att levande och attraktiv stadskärna inte bara gynnar stadens
ekonomi, utan även bidrar till positiva upplevelser och identitet för dess invånare. Lunds kommun
har under de senaste åren implementerat strategier för att utveckla sina stadskärnor till mer levande
och upplevelserika destinationer. Dock framgår en bristande helhetssyn gällande
sammanlänkningen mellan stadskärnorna, vilket riskerar att fragmentera stadsupplevelsen. I detta
sammanhang undersöks denna studie Västra Mårtensgatan, en kopplingsgata mellan stadskärnorna
Botulfsplatsen och Mårtenstorget. Trots att stadskärnorna har schemalagd att utveckla till ny,
attraktiva destinationer, förblir V. Mårtensgatan i en kontrasterande roll emellan som saknar
attraktionskraft.
Syftet med denna studie är undersöka möjligheterna att omvandla Västra Mårtensgatan till en
attraktiv destination från olika aspekter baserat på de två nyckelmodellerna. Som kartlägger gatans
nuvarande funktion i relation till stadens struktur och analysera dess upplevelsebaserade kvaliteter
som vistelsemiljön. Genom att kombinera två metoder, litteraturstudie och fältstudie, möjliggörs en
bredare förståelse av Västra Mårtensgatan ur kommunens, stadsplanerarens och användarens
synvinkel. Ytterligare insikter från dokument och visioner från Lunds kommun ger inblick i
övergripande mål och riktlinjer som gatan kan förhålla sig till. Kombinationen av makro- och
mikroperspektiv har därmed bidragit till en mer heltäckande analys. En fältstudie genomfördes för
att komplettera den teoretiska förståelsen med konkreta observationer av platsens
upplevelsebaserade kvaliteter. Inklusive rörelsemönster, ljusförhållanden, vindpåverkan,
markförhållanden och vegetation. Detta gav en djupare inblick i platsens fysiska och atmosfäriska
egenskaper, vilket i sin tur låg till grund för förslaget om omgestaltning.
Resultatet visar att Västra Mårtensgatan, med stöd av teorier om attraktiva stadskärnor och
principerna från Place Diagram, har potential att bli en strategisk länk och ett attraktivt resmål i sig.
Gatan föreslås utvecklas från ett genomgångsstråk till en levande destination genom tillskapandet
av sittplatser, små torgytor och förbättrade kopplingar till omgivande trafikmiljöer. Omvandlingen
syftar till att skapa ett tryggt, tillgängligt och socialt hållbart stadsrum som uppmuntrar till längre
vistelser och spontana möten. Genom fler publika aktiviteter, grönska och lokalt förankrade initiativ
kan platsens identitet förstärkas. Den föreslagna utvecklingen, i samverkan mellan kommunen,
lokala aktörer och fastighetsägare, förväntas inte bara bidra till ekonomisk vitalitet utan även till att
främja kulturell mångfald och invånarnas känsla av tillhörighet.

,

This study explores how Västra Mårtensgatan, a pedestrian street in Lund, can be transformed from
a transitional link into a destination, thereby enhancing the attractiveness of the surrounding urban
cores. The analysis is based on two central theoretical models: the Model of Factors for an Attractive
City Center and the Place Diagram.
City centers play a crucial role in a city's functionality and appeal, particularly in urban
environments such as Lund. Research shows that a vibrant and attractive city center not only benefits
the local economy but also contributes to positive experiences and a stronger sense of identity among
residents. In recent years, the Municipality of Lund has implemented strategies to develop its city
centers into livelier and experience-rich destinations. However, there is a noticeable lack of holistic
integration between these urban cores, which risks fragmenting the overall urban experience. In this
context, the study focuses on Västra Mårtensgatan, which serves as a connecting route between city
centers Botulfsplatsen and Mårtenstorget. Despite plans to develop these centers into attractive
destinations, Västra Mårtensgatan remains a contrasting, function-oriented street that currently lacks
appeal.
The purpose of this study is to investigate the potential for transforming Västra Mårtensgatan
into an attractive destination from multiple perspectives, guided by the two key theoretical models.
The study maps the street’s current function in relation to the city’s structural context and analyses
its experiential qualities, such as the character of its public space and its role in social interaction.
By combining two methodological approaches, literature review and field study, a broader
understanding of Västra Mårtensgatan is achieved from the perspectives of the municipality, urban
planners, and users. Additional insights from municipal documents and visions provide context
regarding the overarching goals and guidelines that the street’s development should align with. The
integration of macro- and micro-level perspectives contributes to a more comprehensive analysis.
The field study was conducted to complement the theoretical framework with direct observations of
the site’s experiential qualities, including movement patterns, lighting conditions, wind exposure,
surface materials, and vegetation. These findings provided deeper insights into the physical and
atmospheric characteristics of the area and formed the basis for the proposed design intervention.
The results indicate that Västra Mårtensgatan, supported by theories of attractive urban centers
and the principles of the Place Diagram, holds significant potential to become both a strategic urban
connector and a destination on its own. The proposal suggests transforming the street from a
passageway into a vibrant destination through the introduction of seating areas, a small public
square, and improved connections to surrounding transport environments. The transformation aims
to create a safe, accessible, and socially sustainable public space that encourages longer stays and
spontaneous encounters. With the addition of public activities, increased greenery, and locally
anchored initiatives, the site’s identity and sense of place can be strengthened. The proposed
development, in collaboration with the municipality, local stakeholders, and property owners, is
expected to contribute not only to economic vitality but also to the promotion of cultural diversity
and residents’ sense of belonging and pride.

Main title:Omgestaltning av urban offentlig gata
Subtitle:gestaltningsförslag för Västra Mårtensgatan i Lund till en gröngata
Authors:Chao, Cheng
Supervisor:Chojnowski, Kamil
Examiner:Osvalder, Linn
Series:UNSPECIFIED
Volume/Sequential designation:UNSPECIFIED
Year of Publication:2025
Level and depth descriptor:First cycle, G2E
Student's programme affiliation:LY011 Horticultural Management: Garden Design - Bachelor's programme, 180HEC
Supervising department:(LTJ, LTV) > Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)
Keywords:stadskärna, offentlig gata, offentlig plats, urban miljö, attraktionskraft, gröngata, stadsplanering, destination, upplevelsebaserad plats, place diagram, omgestaltning, utveckling, publik, aktiviteter, kulturell mångfald, platsidentitet, public space making, streetscaping, placemaking
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21879
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21879
Language:Swedish
Deposited On:16 Dec 2025 09:30
Metadata Last Modified:17 Dec 2025 02:10

Repository Staff Only: item control page