Persson, Elin, 2025. Stadens långsamma rytm : en vision om mobilitetsförändringar & urban grönska i Lund. Second cycle, A2E. Alnarp: SLU, Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)
|
PDF
29MB |
Abstract
I takt med att städer världen över omformas för att möta klimatutmaningar och sociala behov har gångbarhet, eller walkability, blivit en central fråga inom stadsplanering och landskapsarkitektur. Detta arbete tar avstamp i Lunds stadskärna och undersöker hur en omfördelning av gaturummets ytor, i kombination med ökad urban grönska, kan skapa en stadsmiljö där fotgängaren återfår en central roll.
Bakgrunden är en mobilitetskultur som länge prioriterat bilen, vilket resulterat i stora ytor för parkering och trafik på bekostnad av vistelsekvaliteter, biologisk mångfald och sociala värden. Samtidigt står städer inför klimatförändringar som kräver nya strategier för termisk komfort, dagvattenhantering och resiliens. Frågan är inte bara teknisk, utan kulturell: Hur kan vi förändra invanda mobilitetsmönster och skapa attraktiva miljöer som gör det naturligt att välja gång framför bil?
Arbetet bygger på en kvalitativ metod och spekulativ design med flera delar: litteraturstudier, fältstudier och historisk analys, workshops med lokala aktörer samt gestaltning av framtidsvisioner.
Projektet är utforskande och visionärt snarare än tekniskt detaljerat. Det syftar inte till att presentera en färdig plan, utan att öppna för diskussion om hur en framtida bilreducerad stadskärna med fokus på gångbarhet kan bidra till social hållbarhet, ökad biologisk mångfald och förbättrad livskvalitet.
Visionen är en stad där gator inte längre är transportkorridorer utan levande mötesplatser. En stad där skillnader i hastighet mellan trafikslag har minimerats, där grönska skapar svalka och sinnesro, och där trygghet är en självklarhet.
As cities worldwide are reshaped to address climate challenges and social needs, walkability has become a central issue in urban planning and landscape architecture. This thesis focuses on the historic center of Lund and explores how reallocating street space, combined with increased urban greenery, can create an environment where pedestrians regain a central role.
The background is a mobility culture that has long prioritized cars, resulting in extensive areas for parking and traffic at the expense of spatial quality, biodiversity, and social values. At the same time, cities face climate change, demanding new strategies for thermal comfort, stormwater management, and resilience. The question is not only technical but cultural: How can we shift ingrained mobility patterns and create attractive environments that make walking the natural choice over driving?
The study applies a qualitative approach and speculative design, combining literature reviews, field studies and historical analysis, workshops with local stakeholders, and the development of visionary design proposals.
Rather than presenting a detailed technical plan, the project is exploratory and visionary, aiming to open a discussion on how a future car-reduced city center focused on walkability can contribute to social sustainability, increased biodiversity, and improved quality of life.
The vision is a city where streets are no longer mere transport corridors but vibrant meeting places, a city where speed differences between modes of transport are minimized, greenery provides thermal comfort and sensory richness, and safety is embedded in the urban fabric.
| Main title: | Stadens långsamma rytm |
|---|---|
| Subtitle: | en vision om mobilitetsförändringar & urban grönska i Lund |
| Authors: | Persson, Elin |
| Supervisor: | Vogel, Nina and Niels, De Bruin |
| Examiner: | Lövrie, Karl and Dacke, Peter |
| Series: | UNSPECIFIED |
| Volume/Sequential designation: | UNSPECIFIED |
| Year of Publication: | 2025 |
| Level and depth descriptor: | Second cycle, A2E |
| Student's programme affiliation: | LM006 Landscape Architecture 120 HEC |
| Supervising department: | (LTJ, LTV) > Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101) |
| Keywords: | walkability, gångbarhet, mjuk mobilitet, soft mobility, mikroklimat, mikroskog, termisk komfort, urban, grönska, bilreducerad stad, Lund |
| URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21876 |
| Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21876 |
| Language: | Swedish |
| Deposited On: | 16 Dec 2025 09:08 |
| Metadata Last Modified: | 17 Dec 2025 02:12 |
Repository Staff Only: item control page
