Jonsson, Filippa, 2025. Djurpark som lärplattform : svenska djurparkers funktion i utbildning av biologisk mångfald, artbevarande och en hållbar utveckling. Second cycle, A2E. Uppsala: SLU, Applied Animal Science and Welfare
|
PDF
951kB |
Abstract
Många samhällsaktörer har ansvar att förmedla information om biologisk mångfald och bevarandearbete, men av dessa utmärker sig djurparker. Med totalt 148 miljoner besök årligen hos EAZA-medlemmar respektive 8 miljoner hos SDF-medlemmar finns stora möjligheter att nå ut till allmänheten med kunskap och intresse för djur och natur på ett lekfullt sätt till en bred målgrupp. När djurparker används som lärplattformar kan kunskap och engagemang spridas om biologisk mångfald, artbevarande och hållbar utveckling genom flertalet läraktiviteter. För att utnyttja så mycket som möjligt av den potential djurparker har vad gäller utbildning av allmänheten behövs ökad förståelse vad besökare tar med sig efter ett besök, samt vilka styrkor och svagheter som finns i utbildningsmiljöer och pedagogiska aktiviteter för att på så sätt utveckla och förstärka den pedagogiska verksamheten vidare. Syftet med denna studie var att undersöka upplevelser och inlärning hos besökare kopplat till olika läraktiviteter på svenska djurparker vad gäller biologisk mångfald, artbevarande, och hållbar utveckling. Det undersöktes även huruvida djurparksdjuren påverkade engagemang och inlärning. Resultat pekade på att de aktiviteter som upplevdes mest lärorika var informationsskyltar, tillgänglig personal, djurpresentationer med djur, samt visningar med närkontakt med djur. De läraktiviteter som skattades lägst var aktiviteter där djuren inte involverades. Faktorer som upplevdes kunna påverka lärandet positivt var främst engagerad och kunnig personal, samt närkontakt med djur som ökade engagemang. Lärandet upplevdes också kunna påverkas av den omgivande miljön kring läraktiviteten. Svagheter i det pedagogiska utbudet var att det saknades inspiration och motivation för att förändra sina vanor mot en mer hållbar framtid. En ytterligare svaghet var djurens välfärd, som visade sig vara ett bekymmer hos många. I framtida forskning vore det gynnsamt att undersöka vad djurparker kan göra mer för att främja en hållbar framtid och för att öka inspirationen hos besökare att förändra sina beteenden. Huruvida kunskapen som djurparker når ut med faktiskt leder till förändrade beteenden vore också fördelaktigt att forska kring.
,Many societal actors bear responsibility for communicating information about biodiversity and conservation efforts, but among these, zoos stand out. With a total of 148 million visitors annually at EAZA member institutions and 8 million at SDF members, there are great opportunities to reach the public with knowledge and interest in animals and nature in a playful way to a broad audience. When zoos are used as learning platforms, knowledge and engagement regarding biodiversity, species conservation, and sustainable development can be spread through various educational activities. To fully utilize the potential zoos have in educating the public, a greater understanding is needed of what visitors take with them after a visit, as well as the strengths and weaknesses of educational environments and pedagogical activities, in order to develop and enhance the educational efforts further. The aim of this study was to examine visitors’ experiences and learning related to different educational activities at Swedish zoos concerning biodiversity, species conservation, and sustainable development. It was also investigated whether the zoo animals influenced engagement and learning. The results indicated that the most educational activities were information signs, accessible staff, animal presentations including animals, and guides with close-contact with animals. Activities where animals were not involved were rated the lowest.
Factors that could positively influence learning included engaged and knowledgeable staff, as well as close contact with animals, which increased engagement. Learning could also be affected by the environment surrounding the activity. Weaknesses in the educational offerings included a lack of inspiration and motivation to change daily habits towards a more sustainable future. Additionally, animal welfare was a concern for many. Future research would benefit from exploring what more zoos can do to promote a sustainable future and to increase visitors’ inspiration to change their behaviors. It would also be advantageous to investigate whether the knowledge conveyed by zoos actually leads to behavioral change.
Main title: | Djurpark som lärplattform |
---|---|
Subtitle: | svenska djurparkers funktion i utbildning av biologisk mångfald, artbevarande och en hållbar utveckling |
Authors: | Jonsson, Filippa |
Supervisor: | Andersson, Maria |
Examiner: | Loberg, Jenny |
Series: | UNSPECIFIED |
Volume/Sequential designation: | UNSPECIFIED |
Year of Publication: | 2025 |
Level and depth descriptor: | Second cycle, A2E |
Student's programme affiliation: | VM006 Animal Science - Master's Programme |
Supervising department: | (VH) > Applied Animal Science and Welfare |
Keywords: | djurpark, lärplattform, utbildning, läraktiviteter, biologisk mångfald, hållbar utveckling, artbevarande |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21771 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21771 |
Language: | Swedish |
Deposited On: | 15 Oct 2025 14:37 |
Metadata Last Modified: | 17 Oct 2025 01:02 |
Repository Staff Only: item control page