Home About Browse Search
Svenska


Mabon, Lancelot and Blondin, Jakob, 2025. Candelas bärplansbåt och pendlarnas betalningsvilja : en fallstudie om hållbara transportmedel. First cycle, G2E. Uppsala: SLU, Dept. of Economics


Full text not available

Abstract

Globala klimatproblem kombinerat med urbanisering och nationella åtaganden kopplade till Parisavtalet ökar behovet av innovativa och hållbara transportalternativ i urbana miljöer. Ett exempel på en sådan är Candelas eldrivna bärplansbåtar som erbjuder ett innovativt, miljövänligt och tidseffektivt transportalternativ. Syftet med denna studie har varit att undersöka och jämföra individers uttryckta betalningsvilja (Willingness to Pay, WTP) för ett klimatsmart transportalternativ utifrån fem centrala attribut: komfort, restid, tillgänglighet, pålitlighet och hållbarhet. Studien bygger på en kvantitativ enkätundersökning med 84 respondenter och jämför svar mellan individer som har rest med Candelas bärplansbåt och de som inte har gjort det. Detta för att kunna jämföra hur tidigare erfarenhet av att resa med en innovativ och hållbar transportlösning påverkar uttryckt betalningsvilja för hållbara transportlösningar.
Resultaten visar att komfort, pålitlighet och tillgänglighet uppvisar signifikant högre betalningsvilja bland de som har rest med Candelas bärplansbåt. Restid värderas högt av samtliga, oavsett erfarenhet. Hållbarhet uppvisar lägst uttryckt betalningsvilja och ingen signifikant skillnad mellan grupperna. Detta tyder på att hållbara lösningar inte nödvändigtvis leder till faktisk betalningsvilja. Resultaten bekräftar förekomsten av ett attitude-behavior gap, där miljöengagemang inte översätts i konkret betalningsvilja.
Studien bidrar med insikter om vilka egenskaper som bör lyftas fram i framtida marknadsföring, något som är viktigt för beslutsfattare och företagsledningar inom transportsektorn. Den visar att det inte är hållbarhet i sig som säljer, utan snarare konkreta attribut som komfort, pålitlighet och tillgänglighet.

,

Global climate problems combined with urbanization and national commitments linked to the Paris agreement increase the need for innovative and sustainable transport alternatives in urban areas. One example of such is Candelas electric hydrofoil boats that offer an innovative, environmentally friendly and time-efficient transportation alternative. The purpose of this study has been to investigate and compare individuals expressed willingness to pay, for a climate-smart transport alternative based on five central attributes: comfort, travel time, accessibility, reliability and sustainability. The study is based on a quantitative survey with 84 respondents to compare responses between individuals who have traveled with Candelas hydrofoil boat and those who have not. It aims to compare how previous experience of traveling with an innovative and sustainable transport solution affects expressed willingness to pay for sustainable transport solutions.
The results show that comfort, reliability and accessibility contribute to a significant higher expressed willingness to pay among those who have traveled with Candelas hydrofoil boat. Travel time is highly valued by all, regardless of experience. Sustainability is associated with the lowest expressed willingness to pay and no significant difference between the groups. This suggests that sustainable solutions do not necessarily lead to actual willingness to pay. The results confirm the existence of an attitude-behavior gap, where environmental commitment does not translate into concrete willingness to pay.
The study contributes with insights into which characteristics should be highlighted in future marketing, something that is important for decision-makers and corporate management. It shows that it is not sustainability itself that sells, but rather concrete attributes such as comfort, reliability and accessibility.

Main title:Candelas bärplansbåt och pendlarnas betalningsvilja
Subtitle:en fallstudie om hållbara transportmedel
Authors:Mabon, Lancelot and Blondin, Jakob
Supervisor:Ferguson, Richard
Examiner:Langendahl, Per-Anders
Series:Examensarbete / SLU, Institutionen för ekonomi
Volume/Sequential designation:1696
Year of Publication:2025
Level and depth descriptor:First cycle, G2E
Student's programme affiliation:NK017 Business and Economics - Sustainable Development (BSc), 180.0hp
Supervising department:(NL, NJ) > Dept. of Economics
Keywords:Hållbara transporter, Betalningsvilja (Willingness to Pay), Attitude-behavior gap, Candelas bärplansbåt
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21749
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21749
Language:Swedish
Deposited On:02 Dec 2025 12:44
Metadata Last Modified:04 Dec 2025 02:01

Repository Staff Only: item control page