Home About Browse Search
Svenska


Ankarling, Sara, 2025. Marknadsföring av mervärden av svensk livsmedelsproduktion : en kvalitativ studie om hur mervärden kommuniceras inom mejeribranschen. First cycle, G2E. Uppsala: SLU, Dept. of Economics


Full text not available

Abstract

Den senaste tidens oroliga omvärldsläge har varit ekonomiskt turbulent och utmanande för många, däribland svenska lantbruksföretag och livsmedelsförädlingsföretag. Coronapandemin, extremväder, Rysslands invasion av Ukraina, osäker amerikansk handelspolitik och dess effekter påverkar ekonomin globalt, på nationell nivå, på företagsnivå och för konsumenter. Denna kandidatuppsats tar avstamp i regeringens beslut om Livsmedelsstrategin 2.0. Regeringen betonar i Livsmedelsstrategin 2.0 betydelsen av mer forskning inom areella näringar, landsbygds- och livsmedelssektorn för att sedan kunna tillämpa resultaten i företag så att det gynnar livsmedelskedjan (Landsbygds- och infrastrukturdepartementet 2025:14). I Livsmedelsstrategin 2.0 betonas ”svensk kvalitet och gastronomi” som ett särskilt fokusområde där regeringen betonar behovet av att stärka mervärden av svensk livsmedelsproduktion, kvalitet och gastronomi för att öka den internationella konkurrenskraften, exportmöjligheter och därmed stärka livemedelsberedskapen (ibid).

Syftet med studien var att genom en kvalitativ metod fördjupa förståelsen hur mervärden av svensk livsmedelsproduktion kommuniceras med inriktning på mejeribranschen. Det teoretiska ramverket som använts består av litteratur inom marknadsföring som marknadsmixen, word-of-mouth, storytelling och teorier för prissättning. Empirinsamlingen gjordes med semistrukturerade intervjuer med sex olika mejerier. Resultatet visade att den geografiska platsen med avseende på smak, kultur och tradition är viktiga mervärden som kommuniceras via storytelling, word-of-mouth och strategier för att priset på produkten ska motsvara kundens förväntningar.

,

The turbulence in global economy has been challenging for Swedish agricultural companies and food processing companies - especially concerning the economic effects due to extreme weather, the pandemic, the Russian invasion of Ukraine and unpredictable US trade policy. Livsmedelsstrategin 2.0 emphasises "Swedish quality and gastronomy" as a special focus area where the government emphasises the need to strengthen the added values of Swedish food production, quality and gastronomy in order to increase international competitiveness.

The purpose of this study was to develop the understanding of how the added values of Swedish food production are communicated, focusing on the dairy industry, through a qualitative method. The theoretical framework consists of theories in marketing such as the marketing mix, word-of-mouth, storytelling, and pricing theories. The empirical material was collected through semi-structured interviews with six different dairies. The results showed that geographical location concerning flavour, culture, and tradition are important added values that are communicated through storytelling, word-of-mouth and strategies to ensure that the price of the product matches customers’ expectations.

Main title:Marknadsföring av mervärden av svensk livsmedelsproduktion
Subtitle:en kvalitativ studie om hur mervärden kommuniceras inom mejeribranschen
Authors:Ankarling, Sara
Supervisor:Grabs, Frida
Examiner:Hakelius, Karin
Series:Examensarbete / SLU, Institutionen för ekonomi
Volume/Sequential designation:1660
Year of Publication:2025
Level and depth descriptor:First cycle, G2E
Student's programme affiliation:NK013 Agricultural Business and Economics, 180.0hp
Supervising department:(NL, NJ) > Dept. of Economics
Keywords:mervärde, word-of-mouth, storytelling, mejeri, prissättningsstrategi, Livsmedelsstrategin 2.0
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21391
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21391
Language:Swedish
Deposited On:15 Aug 2025 06:25
Metadata Last Modified:16 Aug 2025 01:01

Repository Staff Only: item control page