Gleason, Amanda, 2025. Förskolegårdens kvaliteter : en studie om förskolegårdars kvaliteter – med fokus på två förskolegårdar i Malmö. First cycle, G2E. Alnarp: SLU, Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)
|
PDF
3MB |
Abstract
Förtätning är en pågående process som påverkar många städer. Malmö är en stad som under de kommande åren förväntas växa befolkningsmässigt, men också förtätas genom en högre exploateringsgrad, högre byggnader och fler invånare som måste dela på stadens tillgångar. En konsekvens av denna utveckling är att barns ytor i staden minskar.
Denna undersökning fokuserar på förskolegårdars kvaliteter i en tid då barns utrymme krymper, samtidigt som deras rättigheter har stärkts genom att barnkonventionen blev svensk lag 2020. Studien inkluderar en intervju- och observationsbaserad undersökning av två förskolor i centrala Malmö, där båda har en friyta som understiger det rekommenderade måttet. De kvaliteter som visade sig vara mest framträdande i studien var förskolegårdens yta, naturkontakt och barnens tillgång till lösa objekt. Ytterligare berör denna undersökning barns delaktighet i den fysiska planeringen av lekmiljöer och hur det är viktigt för barns rättigheter men också för att förstå hur barn använder sin förskolegård.
Densification is an ongoing process affecting many cities. Malmö is a city expected to grow in population over the coming years but also to become denser through higher exploitation rates, taller buildings, and more residents sharing the city's resources. One consequence of this development is the reduction of children's spaces in the city.
This study focuses on the qualities of preschool yards at a time when children's spaces are shrinking, while their rights have been strengthened by the incorporation of the UN Convention on the Rights of the Child into Swedish law in 2020. The study includes an interview- and observation-based examination of two preschools in central Malmö, both of which have outdoor spaces below the recommended size. The most prominent qualities identified in the study were the preschool yard's size, access to nature, and children's access to loose objects. Additionally, this study explores children's participation in the physical planning of play environments, highlighting its importance both for children's rights and for understanding how children use their preschool yards.
Main title: | Förskolegårdens kvaliteter |
---|---|
Subtitle: | en studie om förskolegårdars kvaliteter – med fokus på två förskolegårdar i Malmö |
Authors: | Gleason, Amanda |
Supervisor: | Fridell, Linnéa |
Examiner: | Kylin, Maria |
Series: | UNSPECIFIED |
Volume/Sequential designation: | UNSPECIFIED |
Year of Publication: | 2025 |
Level and depth descriptor: | First cycle, G2E |
Student's programme affiliation: | LY002 Landscape Architecture Programme, Alnarp 300 HEC |
Supervising department: | (LTJ, LTV) > Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101) |
Keywords: | förskolegård, lekmiljö, gestaltad lekmiljö, förskolor i Malmö, förtätning |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21017 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-21017 |
Language: | Swedish |
Deposited On: | 06 May 2025 08:51 |
Metadata Last Modified: | 07 May 2025 01:00 |
Repository Staff Only: item control page