Home About Browse Search
Svenska


Molla, Noor, 2024. Content som kommunikation : en studie om varumärkesbyggnade och engagemang på sociala medier. First cycle, G2E. Uppsala: SLU, Dept. of Economics

[img] PDF
1MB

Abstract

I takt med den snabba utvecklingen av teknik och samhällets digitalisering har marknadsföring genomgått en betydande förändring. Den här förändringen har resulterat i en ”uppmärksamhetsekonomi”, där företag tävlar om att fånga och behålla konsumenters uppmärksamhet. Företag i uppmärksamhetsekonomin är särskilt beroende av att bygga betydande relationer som kunder värderar högt. Detta kan man göra på sociala medier genom att bygga varumärkeskapital och engagemang.
Syftet med denna studie är att undersöka hur restauranger kan använda sociala medier för att bygga varumärkeskapital och skapa engagemang. Studien avgränsas till restaurangbranschen i Sverige.
Empirinsamlingen genomfördes genom semistrukturerade intervjuer med Waynes Coffee, Jureskogs och Stockholm kolbolag. Studiens teoretiska ramverk innefattar varumärkeskapital och kundengagemang.
Resultatet visar att restauranger i Sverige använder sociala medier för att bygga varumärkeskapital genom att skapa varumärkeskännedom, varumärkesimage, varumärkesassociationer och varumärkeslojalitet. Engagemang skapas genom kognitiva, emotionella och beteendemässiga strategier som storytelling, interaktion och kampanjer.
Slutsatsen som går att dra är att restauranger i grunden använder sig av samma strategier för att bygga varumärkeskapital och engagemang på sociala medier, men att det finns en skillnad mellan sätten de utförs beroende på restaurangen målgrupp och koncept.

,

In step with the rapid development of technology and the digitization of society, marketing has undergone a significant change. This shift has resulted in an "attention economy," where companies compete to capture and retain consumers' attention. Businesses in the attention economy are particularly dependent on building significant relationships that customers value highly. This can be done on social media by building brand equity and engagement.
The purpose of this study is to investigate how restaurants can use social media to build brand equity and create engagement. The study is limited to the restaurant industry in Sweden.
The empirical collection was carried out through semi-structured interviews with Waynes Coffee, Jureskogs and Stockholm coal companies. The study's theoretical framework includes brand equity and customer engagement.
The results show that restaurants in Sweden use social media to build brand equity by creating brand awareness, brand image, brand associations and brand loyalty. Engagement is created through cognitive, emotional and behavioral strategies such as storytelling, interaction and campaigns.
The conclusion that can be drawn is that restaurants basically use the same strategies to build brand equity and engagement on social media, but that there is a difference between the ways they are carried out depending on the restaurant's target group and concept.

Main title:Content som kommunikation
Subtitle:en studie om varumärkesbyggnade och engagemang på sociala medier
Authors:Molla, Noor
Supervisor:Jonsson, Josefina
Examiner:Langendahl, Per-Anders
Series:Examensarbete / SLU, Institutionen för ekonomi
Volume/Sequential designation:1636
Year of Publication:2024
Level and depth descriptor:First cycle, G2E
Student's programme affiliation:NK013 Agricultural Business and Economics, 180.0hp
Supervising department:(NL, NJ) > Dept. of Economics
Keywords:varumärkeskapital, engagemang, sociala medier, restauranger
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-s-20892
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-20892
Language:Swedish
Deposited On:18 Mar 2025 10:52
Metadata Last Modified:19 Mar 2025 02:01

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per year (since September 2012)

View more statistics