Chander, Arvind, 2024. Interna marknadsföringens roll för den externa varumärkespositioneringen : en fallstudie på Elgiganten AB. First cycle, G2E. Uppsala: SLU, Dept. of Economics
|
PDF
1MB |
Abstract
I denna uppsats undersöks hur intern marknadsföring påverkar Elgiganten AB:s externa marknadsföring. Med fokus på företagets interna marknadsföringsinsatser, såsom kampanjer och evenemang, samt företagskultur och intern samhörighet, analyseras hur dessa faktorer bidrar till medarbetarnas stolthet över företagets varumärke och konsistens i extern varumärkespositionering. Genom att kombinera författarens egna erfarenheter från företaget med en kvantitativ metod, samt en kombination av en induktiva och deduktiva forskningsansatser, erbjuder denna studie en unik inblick i strategierna som Elgiganten AB använder för att främja en positiv arbetsmiljö och stärka företagets externa varumärkesimage.
Syftet med denna studie är att undersöka hur interna marknadsföringsinsatser och företagskultur påverkar medarbetarnas stolthet över företagets varumärke samt den externa varumärkespositionen. För att uppnå detta syfte har följande frågeställningar utforskats:
1. Hur kan interna marknadsföringsinsatser, såsom interna kampanjer och evenemang, stimulera medarbetarnas stolthet över företagets varumärke och därigenom påverka den externa varumärkespositionen?
2. På vilket sätt bidrar en stark företagskultur och intern sammanhållning till medarbetarnas förmåga att leverera en enhetlig och konsistent extern varumärkesupplevelse?
Genom att analysera dessa frågeställningar belyser denna studie viktiga samband mellan intern och extern marknadsföring, samt bidrar till förståelsen för hur företag kan förbättra sin marknadsföringsstrategi genom att investera i sin interna organisation och företagskultur.
En kvantitativ metod användes, huvudsakligen genom en enkätundersökning riktad till medarbetare på Elgiganten. Detta kompletterades med författarens egna observationer och erfarenheter inom företaget. Data insamlades om både interna marknadsföringsinsatser och extern varumärkespositionering.
Resultaten visar att interna marknadsföringsinsatser har en signifikant inverkan på medarbetarnas stolthet och deras förmåga att leverera en enhetlig varumärkesupplevelse externt. En stark företagskultur och god intern kommunikation framstår som avgörande för att uppnå detta.
Studien konstaterar att investeringar i intern marknadsföring och företagskultur inte bara stärker den interna sammanhållningen utan också förbättrar företagets externa varumärkesposition. Företag rekommenderas att kontinuerligt utveckla sina interna marknadsföringsstrategier för att maximera positiva effekter på varumärkesupplevelsen både internt och externt.
This thesis examines how internal marketing influences Elgiganten AB's external marketing. Focusing on the company's internal marketing efforts, such as campaigns and events, as well as corporate culture and internal cohesion, it analyzes how these factors contribute to employees' pride in the company's brand and consistency in external brand positioning. By combining the author's own experiences within the company with a quantitative method and an inductive research approach, this study offers unique insights into the strategies Elgiganten AB employs to promote a positive work environment and strengthen the company's external brand image.
The purpose of this study is to investigate how internal marketing efforts and corporate culture impact employees' pride in the company's brand and the external brand positioning. To achieve this purpose, the following research questions have been explored:
1. How can internal marketing efforts, such as internal campaigns and events, stimulate employees' pride in the company's brand and thereby influence the external brand positioning?
2. How does a strong corporate culture and internal cohesion contribute to employees' ability to deliver a consistent and unified external brand experience?
By analyzing these research questions, this study highlights important connections between internal and external marketing, and contributes to understanding how companies can improve their marketing strategy by investing in their internal organization and corporate culture.
A quantitative method was used, primarily through a survey directed at employees of Elgiganten. This was supplemented by the author's own observations and experiences within the company. Data were collected on both internal marketing efforts and external brand positioning.
The results show that internal marketing efforts have a significant impact on employees' pride and their ability to deliver a unified brand experience externally. A strong corporate culture and effective internal communication are essential to achieving this.
The study concludes that investments in internal marketing and corporate culture not only strengthen internal cohesion but also improve the company's external brand positioning. Companies are recommended to continuously develop their internal marketing strategies to maximize positive effects on brand experience both internally and externally.
Main title: | Interna marknadsföringens roll för den externa varumärkespositioneringen |
---|---|
Subtitle: | en fallstudie på Elgiganten AB |
Authors: | Chander, Arvind |
Supervisor: | Langendahl, Per-Anders |
Examiner: | Hakelius, Karin |
Series: | Examensarbete / SLU, Institutionen för ekonomi |
Volume/Sequential designation: | 1625 |
Year of Publication: | 2024 |
Level and depth descriptor: | First cycle, G2E |
Student's programme affiliation: | NK013 Agricultural Business and Economics, 180.0hp |
Supervising department: | (NL, NJ) > Dept. of Economics |
Keywords: | Intern marknadsföring, Extern marknadsföring, Varumärkespositionering, Företagskultur, Strategisk Marknadsföring |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-20478 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-20478 |
Language: | Swedish |
Deposited On: | 10 Sep 2024 10:07 |
Metadata Last Modified: | 11 Sep 2024 01:01 |
Repository Staff Only: item control page