Home About Browse Search
Svenska


Karlsson, Philip and Wengelin, Tim, 2024. AI inom bankväsendet : en kvalitativ studie med fokus på omgivande, teknologiska och organisatoriska faktorer i en svensk banksektor präglad av AI. First cycle, G2E. Uppsala: SLU, Dept. of Economics

[img]
Preview
PDF
1MB

Abstract

Artificiell intelligens (AI) har blivit en viktig komponent i svenska banker, som använder teknologin för att stärka säkerheten, effektivisera processen och förbättra kundupplevelsen. Denna studie fokuserar på hur den teknologiska, omgivande och organisatoriska faktorer påverkar svenska banker. Syftet är därav att undersöka vilka teknologiska, omgivande och organisatoriska faktorer som påverkar implementeringen av AI i den svenska banksektorn. Vidare kommer studien fokusera på de organisatoriska faktorerna för att undersöka vilken kultur och vilka ledarskapsegenskaper som blir avgörande vid en AI implementering. För att uppnå detta syfte har författarna valt att applicera en kvalitativ forskningsmetodik med semistrukturerade intervjuer. Två teorier har valts ut som relaterar till ämnena kultur, omgivning och teknologisk utveckling. Författarna analyserar och diskuterar den insamlade empirin med hjälp av teorierna och tidigare litteratur för att på bästa vis kunna uppnå syftet. Slutsatsen i studien visar på att engagera och motivera medarbetare är av stor betydelse. Vidare har god kommunikation och regelbunden återkoppling varit centrala ledarskapsegenskaper som främjar en implementering av AI inom svenska banker.

,

Artificial intelligence (AI) has become an important component in Swedish banks, which use the technology to enhance security, streamline processes, and improve the customer experience. This study focuses on how technological, environmental, and organizational factors affect Swedish banks. The aim is therefore to investigate which technological, environmental, and organizational factors influence the implementation of AI in the Swedish banking sector. Furthermore, the study will focus on organizational factors to examine which culture and leadership qualities are crucial in AI implementation. To achieve this aim, the authors have chosen to apply a qualitative research methodology with semi-structured interviews. Two theories have been selected that relate to the topics of culture, environment, and technological development. The authors analyze and discuss the collected empirical data with the help of theories and previous literature to achieve the purpose of this study. The conclusion of the study show that it is highly significant to engage and motivate employees. Furthermore, good communication and regular feedback have been central leadership qualities that promote the implementation of AI within Swedish banks.

Main title:AI inom bankväsendet
Subtitle:en kvalitativ studie med fokus på omgivande, teknologiska och organisatoriska faktorer i en svensk banksektor präglad av AI
Authors:Karlsson, Philip and Wengelin, Tim
Supervisor:Hakelius, Karin
Examiner:Ferguson, Richard
Series:Examensarbete / SLU, Institutionen för ekonomi
Volume/Sequential designation:1619
Year of Publication:2024
Level and depth descriptor:First cycle, G2E
Student's programme affiliation:NK013 Agricultural Business and Economics, 180.0hp
Supervising department:(NL, NJ) > Dept. of Economics
Keywords:bankverksamhet, kultur, ledarskap, teknologisk, utveckling, AI
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-s-20403
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-20403
Language:Swedish
Deposited On:28 Aug 2024 10:35
Metadata Last Modified:29 Aug 2024 01:01

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per year (since September 2012)

View more statistics