Norman, Thomas, 2023. Är det transporteffektiva samhället i antågande?. Second cycle, A2E. Alnarp: SLU, Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)
| 
 | PDF 2MB | 
Abstract
Samhället behöver begränsa klimatpåverkan till hållbara nivåer både globalt och nationellt. 
Transportsektorns klimatpåverkan är stor och vägtrafikens utsläpp dominerar, men kan 
minskas genom mer energieffektiva fordon, förnybar energi och ett transporteffektivt 
samhälle och framförallt genom en kombination av dessa. Enligt Sveriges miljömål (2022c) 
ska klimatmålet uppnås utan att äventyra biologisk mångfald, livsmedelsproduktion eller 
andra mål för hållbar utveckling, exempelvis social hållbarhet.
Det transporteffektiva samhället, med ett minskat behov av resor och transporter är 
grundläggande för att kunna nå klimatmålet, men också det sätt som är mest ekologiskt, 
socialt och ekonomiskt hållbart. På lång sikt är det också sannolikt det mest genomförbara 
sättet i fråga om acceptans och kostnad, även om det transporteffektiva samhället i ett kort 
perspektiv upplevs svårare att genomföra. Det är framförallt på den kommunala nivån som 
rådigheten finns och där åtgärderna kan utföras. Men det är stor skillnad mellan kommunal 
praktik och globala hållbarhetsmål när det kommer till lokala planeringssystem, lagstiftning, 
ekonomi och administration. Dessutom är det oftast begränsat med resurser på kommunal 
nivå för att ta itu med stora samhällsförändringar.
Uppsatsen ger en aktuell uppdatering i hur långt arbetet för ett tranporteffektivt samhälle 
kommit i kommunerna, men också vilka hinder de möter i arbetet för en mer transporteffektiv 
samhällsutformning. Det här görs genom att granska tre kommuner: en storstad, en större stad 
och en mindre stad. Uppsatsen har dels analyserat kommunernas strategiska dokument och 
dels har 17 intervjuer gjorts med tjänstepersoner och politiker, men också med ett universitet 
och en statlig myndighet. Dessutom försöker uppsatsen beskriva vad ett transporteffektivt 
samhälle är samt vilka aktörer, verktyg och styrmedel som kan bidra till kommunernas arbete 
för en transporteffektiv samhällsutformning. Intervjuavsnittet ger en aktuell och autentisk 
bild av kommunernas förutsättningar, utmaningar, skillnader, och inte minst de bästa 
exemplen från Sverige just nu. Särskilt undersöks de kommunala arbetssätten med bland 
annat organisering, implementering och styrmedel.
Resultatet pekar på att det finns kommuner som tydligt prövar nya idéer och arbetar i riktning 
mot ett transporteffektivt samhälle. De hade sannolikt inte gjort det i samma utsträckning 
utan statlig medfinansiering trots att investeringarna kan vara lönsamma på sikt. Här finns 
således en win-win-situation där statliga pengar kan användas i kombination med 
lokalkännedom, för att skapa ett mer ekologiskt, socialt och ekonomiskt hållbart samhälle. 
Dessa erfarenheter bör spridas till de kommuner som ännu inte kommit så långt eller 
användas för att åstadkomma en hållbar tillgänglighet i andra urbana områden i världen.
Nyckelord: Transporteffektivt samhälle, implementering, hållbar mobilitet, hållbar 
stadsutveckling, trafikstrategier och styrmedel
Our society needs to limit the climate impact to sustainable levels both globally and 
nationally. The transport sector's climate impact is large and road traffic emissions dominate, 
but can be reduced through more energy-efficient vehicles, renewable energy and a transportefficient society, and above all through a combination of these. According to Sweden's 
environmental goals (2022c), the climate goal must be achieved without jeopardizing 
biodiversity, food production or other goals for sustainable development, for example social 
sustainability.
The transport-efficient society, with a reduced need for travel and transport, is fundamental to 
being able to reach the climate goal, but also the way that is most ecologically, socially and 
economically sustainable. In the long term, it is also likely to be the most feasible way in 
terms of acceptance and cost, even if the transport-efficient society is perceived to be more 
difficult to implement in the short term. It is above all at the municipal level that the 
resources are available and where the measures can be carried out. But there is a big 
difference between municipal practice and work with global sustainability goals when it 
comes to local planning systems, legislation, finance and administration. In addition, there are 
usually limited resources at the municipal level to deal with major societal changes.
This thesis provides a current update on how far the work for a transport-efficient society has 
come in the municipalities, but also what obstacles they face in the work for a more transportefficient societal design. This is done by examining three municipalities: a large city, a 
medium size city and a small city. This thesis has partly analyzed the municipalities' strategic 
documents and partly 17 interviews have been conducted with civil servants and politicians, 
but also with a university and a government authority. In addition, the thesis tries to describe 
what a transport-efficient society is and which actors and the means to influence, which can 
contribute to the municipalities' work for a transport-efficient society design. The interview 
section provides a current and authentic description of the municipalities' conditions, 
challenges, differences, and not least the best examples from Sweden right now. In particular, 
the municipal working methods are examined with, among other things, organization, 
implementation and means of influence.
The results indicate that there are municipalities that are clearly testing new ideas and 
working towards a transport-efficient society. They probably would not have done it to the 
same extent without government co-financing, even though the investments may be profitable 
in the long term. There is thus a win-win situation where government money can be used in 
combination with local knowledge, to create a more ecologically, socially and economically 
sustainable society. These experiences should be disseminated to the municipalities that have 
not yet come this far or used to achieve sustainable accessibility in urban areas in the world.
| Main title: | Är det transporteffektiva samhället i antågande? | 
|---|---|
| Authors: | Norman, Thomas | 
| Supervisor: | Larsson, Anders | 
| Examiner: | Gyllin, Mats and Fridell, Linnéa | 
| Series: | UNSPECIFIED | 
| Volume/Sequential designation: | UNSPECIFIED | 
| Year of Publication: | 2023 | 
| Level and depth descriptor: | Second cycle, A2E | 
| Student's programme affiliation: | LM004 Sustainable Urban Management - Master Programme 120 HEC | 
| Supervising department: | (LTJ, LTV) > Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101) | 
| Keywords: | Transporteffektivt samhälle, Implementering, Hållbar mobilitet, Hållbar stadsutveckling, trafikstrategier, styrmedel | 
| URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-19582 | 
| Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-19582 | 
| Language: | Swedish | 
| Deposited On: | 09 Nov 2023 11:10 | 
| Metadata Last Modified: | 10 Nov 2023 02:01 | 
Repository Staff Only: item control page

