Hedlund, Ellen and Hjertberg, Natalie, 2023. Nudging inom ICA : ett verktyg för att främja hållbar konsumtion?. First cycle, G2E. Uppsala: SLU, Dept. of Economics
|
PDF
1MB |
Abstract
Syftet med denna studie är att undersöka hur nudging kan användas inom dagligvaruhandel för att främja hållbar konsumtion, med fokus på vilka möjligheter och utmaningar som kan synliggöras. Med hjälp av en kvalitativ forskningsmetod har intervjuer med ICA handlare och en hållbarhetscoach, visat på att det finns ett aktivt arbete gällande nudging i matbutikerna. Studien visar på att utmaningarna med nudging är associerat till kundens tillgänglighet där kundens egen situation spelar en viktig roll för en effektiv kommunikation. Möjligheterna till att utföra nudging innebär därmed en ökad kundkännedom som på så sätt hjälper butikerna i sitt arbete att påverka sina kunder. Denna studie bidrar således med ett nytt resonemang rörande nudging som verktyg där det snarare bör ses som en läroprocess.
,The aim of this study is to examine how nudging can be applied in the context of grocery retailing to promote sustainable consumption, concentration on the opportunities and challenges that can be identified. Using a qualitative research method, interviews were conducted with ICA retailers and a sustainability coach, revealing an active implementation of nudging strategies in grocery stores. The study demonstrates that the challenges associated with nudging are linked to customer accessibility, where the customer's individual circumstances play a crucial role in effective communication. Consequently, the possibilities for implementing nudging strategies involve an increased understanding of customer behavior, thereby assisting retailers in their efforts to influence consumer choices. This study thus contributes a novel reasoning regarding nudging as a learning process rather than a tool.
Main title: | Nudging inom ICA |
---|---|
Subtitle: | ett verktyg för att främja hållbar konsumtion? |
Authors: | Hedlund, Ellen and Hjertberg, Natalie |
Supervisor: | Astner, Hanna |
Examiner: | Hakelius, Karin |
Series: | Examensarbete / SLU, Institutionen för ekonomi |
Volume/Sequential designation: | 1520 |
Year of Publication: | 2023 |
Level and depth descriptor: | First cycle, G2E |
Student's programme affiliation: | NK011 Business and Economics Sustainable Development , 180.0hp |
Supervising department: | (NL, NJ) > Dept. of Economics |
Keywords: | Nudging, hållbarhet, dagligvaruhandel, konsumtion, konsumtionsbeteende, beteendeförändring, ICA, sustainability, grocery retailing, consumption, consumption behavior, behavior change |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-19421 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-19421 |
Language: | Swedish |
Deposited On: | 01 Sep 2023 10:38 |
Metadata Last Modified: | 02 Sep 2023 01:00 |
Repository Staff Only: item control page