Home About Browse Search
Svenska


Coletti Pettersson, Simon, 2010. Konkurrentanalys för Setragroup AB, Skutskär. Second cycle, A1E. Uppsala: SLU, Dept. of Forest Products

[img]
Preview
PDF
780kB

Abstract

Den svenska sågverksindustrin har dragits med överkapacitet som ett resultat av den ekonomiska krisen. Detta ledde till minskat nybyggande på den svenska marknaden, något som påverkat sågverksindustrin. Flera större aktörer inom sågverksindustrin har visat negativa resultat och inte minst Setra som denna studie ska behandla.

Denna studie avser att kartlägga och analysera affärsområde förädlat (AO Förädlat) inom Setra Group AB (Setra). Studien är avgränsad till att kartlägga konkurrenterna till produktionsanläggningen i Skutskär.

Setra är en av Sveriges största producenter av sågade trävaror och ägs främst av Sveaskog (50 %), Mellanskog (27 %) och LRF (22 %). Förtaget är uppdelat i sex olika affärsområden (Råvara, Furu, Gran, Nord, Förädlat och Plusshus) med 1 200 anställda och omsätter totalt ca 4 miljarder SEK.

Syftet med studien är att identifiera konkurrenterna till förädlingsenheten i Skutskär och vad som ingår i konkurrenternas erbjudande samt att sammanställa och analysera den insamlade informationen. Studien är baserad på intervjuer inom AO Förädlat, egen datainsamling från konkurrenternas hemsidor samt affärsdata. Studien ska skapa en bild av vad som får kunden att välja konkurrenten istället för Setra.

Studien visar att Setra genom organisationsförändringar har tappat kunder till konkurrenterna. Interna problemen har påverkat kunderna negativt, men har visat sig nödvändiga för att få rätsida på företagets ekonomi. Den interna kommunikationen inom AO Förädlat har visat sig vara mycket god för att sprida den nödvändiga informationen gällande konkurrenter och marknadsförändringar.

Setra bör inrikta sig på ett visst kundsegment för att skapa täta kundrelationer och kan behöva acceptera att konkurrenterna tar marknadsandelar i närområdet. De negativa resultaten har gjort att nödvändiga investeringar uteblivit, som till exempel måleri i anslutning till förädlingen i Skutskär. Denna möjlighet till förädling har konkurrenterna, som kan komma att fortsätta att växa på Setras bekostnad om inte Setra vidtar åtgärder. Förädlingsenheten bör även vara mer flexibla under lågsäsong och erbjuda kunden mindre storleker för fraktfria leveranser.

Main title:Konkurrentanalys för Setragroup AB, Skutskär
Authors:Coletti Pettersson, Simon
Supervisor:McCluskey, Denise and Woxblom, Lotta
Examiner:Hugosson, Mårten
Series:Examensarbeten / SLU, Institutionen för skogens produkter
Volume/Sequential designation:61
Year of Publication:2010
Level and depth descriptor:Second cycle, A1E
Student's programme affiliation:NATMP Natural Resources Programme 240 HEC
Supervising department:(S) > Dept. of Forest Products
Keywords:kundrelationer, konkurrenter, intern kommunikation, erbjudande
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-2-485
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-2-485
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.:Organization, administration and management of agricultural enterprises or farms
Language:Swedish
Deposited On:04 Oct 2010 06:48
Metadata Last Modified:05 Oct 2012 19:33

Repository Staff Only: item control page