Andersson, Carin, 2022. Cykelparkeringar i parker : en studie av fyra exempel i två svenska cykelstäder. Second cycle, A2E. Alnarp: SLU, Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)
| 
 | PDF 2MB | 
Abstract
För att uppnå mål om en hållbar omställning fokuserar alltfler städer på att öka 
cykelanvändningen och andra vetenskapliga studier lyfter vikten av att arbeta med 
cykelinfrastruktur för att uppnå detta. Den här studien har undersökt cykelparkeringar
i parker genom att titta på två exempel i Lund respektive Malmö. Syftet har varit att 
undersöka om cykelparkeringar i parker kan användas för att främja en hållbar 
mobilitet i städer. De metoder som har genomförts i arbetet har varit en 
litteraturstudie, dokumentstudie, inventering, observationer och kvalitativa intervjuer 
med tjänstepersoner från Malmö stad och Lunds kommun.
Den här studien visar att kommunerna främst arbetar med cykelparkeringar vid större 
kollektivtrafiknoder och andra stora målpunkter. Parker tillhör inte den här typen av 
målpunkt och det saknas tydliga riktlinjer för hur cykelparkeringar ska utformas vid 
målpunkter som förknippas med rekreation. Huruvida cykelparkeringar kan användas 
som ett verktyg för att främja den hållbara mobiliteten diskuteras i arbetet där både 
observationerna och resultatet från intervjuerna inte ger ett entydigt svar. Incitamenten 
till att arbeta med cykelparkeringar i parker är snarare att skapa en trivsam miljö för 
gående än för att tillmötesgå cyklisters eventuella behov av cykelparkeringar vilket 
påverkar hur mobilitetsflödena planeras. Studien visar slutligen att det är osäkert i 
vilken utsträckning cykelparkeringar kan bidra med tillgänglighet för cyklister i parker, 
för att uppmuntra till cykling på fritiden behöver kommunerna arbeta på en mer 
övergripande nivå med mobilitetsflöden. Cykelparkeringarna bidrar snarare med 
tillgänglighet för gående i de fall då de informella parkeringarna leder till 
framkomlighetsproblem.
A lot of cities aim to increase their bicycle share to achieve a sustainable transition. 
Studies show that the bicycle infrastructure is an important factor that can be used by 
urban planners to promote bicycle use. The purpose of this study is to explore if 
bicycle parking in parks can encourage sustainable mobility in cities. Two examples 
have been studied in Lund and Malmö respectively where the methods applied were 
a literature and document review, observations, and interviews with civil servants 
from Lund municipality and the City of Malmö.
The results show that Lund municipality and the City of Malmö focus on e.g., public 
transport nodes when implementing bicycle parking. Parks are not targeted in the same 
way and there are no consistent strategies for the placement of bicycle parking, this is 
especially clear in parks where bicycle traffic is allowed. The observations and 
interviews show that it is uncertain whether bicycle parking can promote sustainable 
mobility. The mobility planning in parks is based on the pedestrians’ experiences and 
the incentives found to implement bicycle parking in parks is mainly to accommodate 
pedestrians, not cyclists. Finally, this study shows that it is uncertain to which extent 
bicycle parking contribute with accessibility for cyclists and that the municipalities need 
to work on larger scale to encourage bicycling for recreational purposes. Bicycle 
parking mainly increase the accessibility for pedestrians when the informal parking 
creates obstacles for them.
| Main title: | Cykelparkeringar i parker | 
|---|---|
| Subtitle: | en studie av fyra exempel i två svenska cykelstäder | 
| Authors: | Andersson, Carin | 
| Supervisor: | Vogel, Nina and Koglin, Till and Levin, Kristoffer | 
| Examiner: | Larsson, Anders and Alfengård, Matilda | 
| Series: | UNSPECIFIED | 
| Volume/Sequential designation: | UNSPECIFIED | 
| Year of Publication: | 2022 | 
| Level and depth descriptor: | Second cycle, A2E | 
| Student's programme affiliation: | LM004 Sustainable Urban Management - Master Programme 120 HEC | 
| Supervising department: | (LTJ, LTV) > Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101) | 
| Keywords: | hållbar mobilitet, cykelplanering, cykelparkering, parker | 
| URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-18427 | 
| Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-18427 | 
| Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.: | Landscape architecture | 
| Language: | Swedish | 
| Deposited On: | 02 Nov 2022 08:43 | 
| Metadata Last Modified: | 03 Nov 2022 02:00 | 
Repository Staff Only: item control page

