Home About Browse Search
Svenska


Johansson, Axel , 2010. Skogsallmänningars syn på deras bankrelationer. Second cycle, A1E. Uppsala: SLU, Dept. of Forest Products

[img]
Preview
PDF
594kB

Abstract

Syftet med denna studie är att bedöma besparingsskogar, allmänningsskogar samt häradsallmänningars, (i följande stycken gemensamt benämnt som allmänningar), behov av banktjänster. Samt vilka faktorer som påverkar valet av bank och skillnader mellan de olika allmänningarna och genom detta bedöma marknadspotentialen för Handelsbanken.

Resultatet bygger på intervjumaterial som insamlats genom semistrukturerade intervjuer.
Arbetet har avgränsats till att endast omfatta en del av det totala antalet allmänningar och omfattar bara de med störst areal, samt de två förvaltningsbolag som förvaltar ett stort antal häradsallmänningar.

Resultat visar på att allmänningarna är en kund som eftersträvar långsiktighet och som väger in andra aspekter än rent ekonomiska faktorer i valet av bank. Dock gör merparten av allmänningarna med jämna mellanrum upphandlingar av de nuvarande banktjänsterna, detta för att t.ex. få förbättrade räntor och avgifter.

Allmänningarna uppskattar den personliga kontakten med banken och förordar inte att personalen behöver kunna den skogliga biten, utan kräver istället en mer en bred kunskapsnivå kring allmän företagsrådgivning. Allmänningarna är generellt sett nöjda med sin bankpartner, de klagomål som framkommit har framför allt gällt dåliga räntor.

Slutsatser som kan dras utifrån resultatet, är att allmänningarna skiljer sig en aning åt i avseende på hur de ser på sin bankrelation och på vilka tjänster som används. Generellt så ökar behovet av kontinuerlig kontakt med banken ju större allmänningen blir. De skiljer sig också i det avseendet att risknivån engagemangen i banken skiljer sig. De allmänningar som inte delar ut vinsterna kontant till delägarna, för en betydligt aggressivare förvaltning än de som delar ut vinsten.

Handelsbanken är den bank i Sverige med flest kontor och med en stor geografisk positionering runt om i Sverige, vilket innebär möjligheter att knyta till sig fler allmänningar som kunder och då främst när det sker upphandlingar från allmänningarnas sida. Tröskeln för att byta bank är dock förhållandevis hög, vilket innebär att Handelsbankens erbjudande måste vara utmärkande.

Main title:Skogsallmänningars syn på deras bankrelationer
Authors:Johansson, Axel
Supervisor:Lönnstedt, Lars
Examiner:Elowson, Torbjörn
Series:Examensarbeten / SLU, Institutionen för skogens produkter
Volume/Sequential designation:57
Year of Publication:2010
Level and depth descriptor:Second cycle, A1E
Student's programme affiliation:EKNMP Economics and Business Administration, Programme with specialisation in Natural Resources 240 HEC
Supervising department:(S) > Dept. of Forest Products
Keywords:Relationsmarknadsföring, erbjudandet, kundvärde, placeringspolicy
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-8-556
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-8-556
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.:Forestry - General aspects
Economics and management
Language:Swedish
Deposited On:21 Jul 2010 15:00
Metadata Last Modified:20 Apr 2012 14:14

Repository Staff Only: item control page