Home About Browse Search
Svenska


Dahlqvist, Maria, 2010. Landshypoteks samarbete med Gjensidige : en studie av en varumärkesallians. Second cycle, A1E. Uppsala: SLU, Dept. of Economics

This is the latest version of this item.

[img]
Preview
PDF
870kB

Abstract

Från att ha varit ett strikt låneinstitut kan idag Sveriges största låneinstitut för jord- och skogsägare, Landshypotek, erbjuda sina medlemmar lösningar inom både bank och försäkring. Under varumärket Landshypotek erbjuds föreningens grundläggande tjänster, medan övriga tjänster tillhandahålls av samarbetspartners.

Utvecklingen och utökningen av tjänster kan göras dels genom varumärkesutvidgningar under det egna varumärket, eller genom samarbeten med andra företag, så kallade varumärkesallianser. Detta arbete fokuserar på ett nystartat samarbete gällande försäkringar mellan Landshypotek och det norska försäkringsbolaget Gjensidige.

Samarbete med andra företag är förenat med risker och möjligheter för det egna varumärket. Ett ökat intresse kring ett varumärkes värde kan förklaras med begreppet varumärkeskapital. Detta innebär att om varumärket skapar ett värde för konsumenten blir det ett ökat värde för varumärkesinnehavaren.

Syftet med detta arbete är att undersöka Landshypoteks medlemmars inställning kring samarbeten av denna typ, framför allt samarbetet mellan Landshypotek och Gjensidige. Inom ramen för detta syfte ingår en utredning av risker och möjligheter i samarbeten av detta slag, givet att Landshypotek är ett välkänt företag och Gjensidige är nytt på den svenska marknaden och således relativt okänt.

För att undersöka medlemmarnas uppfattningar och om Landshypotek i stort har det genomförts en enkätundersökning. Frågeformulär skickades till 500 av Landshypoteks medlemmar spridda över hela landet. Svarsfrekvensen uppgick till 56 %.

Resultaten visar att Landshypoteks medlemmar föredrar tjänster under Landshypoteks varumärke samt att fokus bör ligga på kärnverksamheten, det vill säga fastighetskredit till jord- och skogsägare. Studien visar vidare att det finns potential att sälja in helhetslösningar inom bank och försäkring till medlemmarna.

Den största osäkerheten i denna varumärkesallians är det faktum att väldigt få av de svarande vet vad Gjensidige är, vilket leder till en minskad värdesynergi. Att ett samarbete leder till en värdesynergi för kunden är en av de faktorer som kännetecknar en varumärkesallians.

Main title:Landshypoteks samarbete med Gjensidige
Subtitle:en studie av en varumärkesallians
Authors:Dahlqvist, Maria
Supervisor:Nilsson, Jerker
Examiner:Gaddefors, Johan
Series:Examensarbete / SLU, Institutionen för ekonomi
Volume/Sequential designation:596
Year of Publication:2010
Level and depth descriptor:Second cycle, A1E
Student's programme affiliation:NY001 Agricultural Programme - Economics and Management 270 HEC
Department:(NL, NJ) > Dept. of Economics
Keywords:Landshypotek, Försäkring, Varumärkesallians
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-3-57
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-3-57
Subjects:Economics and management
Cooperatives
Language:Swedish
Deposited On:30 Jun 2010 11:05
Metadata Last Modified:20 Apr 2012 14:14

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per year (since September 2012)

View more statistics

Downloads
Hits