Home About Browse Search
Svenska


De Prins, Freja, 2018. The effect of wildlife fences on ungulate vehicle collisions. Second cycle, A2E. Umeå: SLU, Dept. of Wildlife, Fish and Environmental Studies

[img]
Preview
PDF
1MB

Abstract

Many of Sweden’s roads are fitted with wildlife fences to decrease the risk of ungulate vehicle collisions (UVCs). Nevertheless has it been observed that at the ends of these fences, the number of collisions actually increases. In this thesis, I examined if collision probability decreased with an increasing dis-tance from the fence end. In addition, I examined whether the landscape sur-rounding the fence end and the characteristics of the road influenced this. Lastly, I studied if two wildlife fences between Mellerud and Tösse were suc-cessful in reducing the number of UVCs. To test my hypotheses, I analysed collision data collected all over Sweden between 2008 and 2017.
I found that collision probability was highest within the first 100 m from a fence end, and that the decrease in collision probability was not influenced by different landscapes and road types. Only one of the two wildlife fences I studied was able to decrease the number of UVCs, where the collision rate was decreased by up to 78%. This information can be used for planning future mitigation efforts, such as the construction of under- or overpasses.

,

Många av Sveriges vägar är försedda med viltstängsel för att minska risken för viltolyckor. Ändå har man observerat att risken för kollision faktiskt ökar nära slutet av stängslet. I det här examensarbetet har jag undersökt om sannolikheten för kollision minskade när avståndet till slutet av stängslet ökade. Därtill har jag undersökt om landskapets och vägens egenskaper påverkade detta. Slutligen har jag undersökt om två viltstängsel mellan Mellerud och Tösse lyckades minska sannolikheten för kollision med vilt. För att testa mina hypoteser har jag använt mig av kollisionsuppgifter som samlades i hela Sverige mellan 2008 och 2017.
Jag kom fram till att kollisionssannolikheten var störst inom de första hundra meter från stängselslutet, och att minskningen i sannolikheten för kollision inte var påverkat av landskapets och vägens egenskaper. Bara en av de två stängselen som jag undersökte kunde minska kollisionssannolikheten, så var minskningen var upp till 78%. Denna information kan användas vid planeringen av nya åtgärdar, så som konstruktionen av övergångsbroar eller tunn-lar.

Main title:The effect of wildlife fences on ungulate vehicle collisions
Authors:De Prins, Freja
Supervisor:Neumann, Wiebke and Singh, Navinder
Examiner:Widemo, Fredrik
Series:Examensarbete / SLU, Institutionen för vilt, fisk och miljö
Volume/Sequential designation:2018:21
Year of Publication:2018
Level and depth descriptor:Second cycle, A2E
Student's programme affiliation:SM003 Management of Fish and Wildlife Populations - Master's Programme 120 HEC
Supervising department:(S) > Dept. of Wildlife, Fish and Environmental Studies
Keywords:ungulate vehicle collision, UVC, roe deer, moose, red deer, fallow deer, wild boar, mitigation, fence end, wildlife fence
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-s-10071
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-10071
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.:Land economics and policies
Animal ecology
Language:English
Deposited On:11 Jan 2019 09:23
Metadata Last Modified:12 Jan 2019 21:27

Repository Staff Only: item control page