Hesselman, Jonas, 2009. Bedömning av kunders uppfattningar och konsekvenser för strategisk utveckling. SLU, Dept. of Forest Products, Uppsala. Uppsala: SLU, Dept. of Forest Products
|
PDF
517kB |
Abstract
This project has been created with the assistance of Fredells. Fredells is a Stockholm based company with a focus on the retail of building products. Fredells also produces prefab- or prefabricated products which are either completely or partially ready for assembly the moment they arrive to the building site. These prefab-products are primarily delivered to customers within the Stockholm region. The building industry is a conservative market where the incentive to changes has been relatively low compared to other industries. The market for prefab-products combined with possibilities within logistics allows the customers to receive varying offers.
The aim of this project is to explore the view of the customers of Fredells regarding the use of prefab-products and how the current acts of Fredells will influence the relationship to their clients in the future. The opinions of the construction-customers have been collected through nine qualitative interviews with people of chosen positions within the different companies. Three companies in total took part of the analysis.
Based on this project it can be concluded that the use of prefab-products is regarded as a positive development however not risk free. Cooperation on a deeper level requires greater confidence which at present is not the case between Fredells and their clients. It is primarily an uneven quality of the product and a lacking delivery guarantee which have caused a low level of trust. Fredells current offer is rather simple and the result of the analysis shows that the extent of the offer will be increasingly important when determining the competitiveness of the supplier. The focus of the market seems to be increasingly improving the services rather than the product. In order to develop services and technology, Fredells need to find a way to quickly resolve the low level of trust from their clients and create extensive and durable relations with them.
,Detta arbete har kommit till genom ett samarbete med byggvaruhuset Fredells. Fredells är ett
företag i Stockholm med verksamhet inom försäljning av byggvaror och som producent av
prefabprodukter, produkter som helt eller till viss del är färdiga för montage när de anländer
till byggplatsen. Prefabprodukterna levereras främst till kunder i Stockholmsområdet. Byggbranschen
är en traditionell marknad där förändringen har varit relativt låg jämfört med andra
branscher.
Marknaden med prefabprodukter kombinerat med deras logistikmöjligheter gör att kunderna
kan få varierande erbjudanden. Syftet med detta arbete är att undersöka hur Fredells kunder
ser på användning av prefabprodukter och hur Fredells handlingar idag påverkar framtida
kundrelationer.
Kundföretagens åsikter har samlats in genom nio kvalitativa intervjuer med personer på
utvalda positioner i de olika företagen. Totalt är det tre företag som varit med i studien.
Slutsatsen av arbetet är att användandet av prefabprodukter ses som en positiv utveckling som
samtidigt medför vissa risker. Djupare samarbete kräver större förtroende vilket idag inte är
fallet mellan Fredells och deras kunder. Det är framförallt ojämn kvalitet på produkten och
brister i leveranssäkerheten som orsakat det låga förtroendet. Fredells erbjudande idag är ett
ganska enkelt erbjudande och resultaten i undersökningen visar på att erbjudandet kommer att
bli mer och mer avgörande för vilka leverantörer som kommer att vara mest konkurrenskraftiga.
Marknaden ser ut att gå mot att vara mer tjänsteinriktad än produktinriktad. Det låga
förtroendet är något som Fredells snabbt måste ta itu med för att kunna börja bygga långa och
hållbara relationer som kan främja utveckling på teknik- och servicesidan.
Main title: | Bedömning av kunders uppfattningar och konsekvenser för strategisk utveckling |
---|---|
Authors: | Hesselman, Jonas |
Supervisor: | McClusky, Denise |
Examiner: | UNSPECIFIED |
Series: | Examensarbeten / SLU, Institutionen för skogens produkter |
Volume/Sequential designation: | 26 |
Year of Publication: | 2009 |
Level and depth descriptor: | Other |
Student's programme affiliation: | SY001 Forest Science - Master's Programme 300 HEC |
Supervising department: | (S) > Dept. of Forest Products |
Keywords: | strategisk utveckling, prefabricering, service, byggsektorn |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-8506 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-8506 |
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.: | ?? 5055 ?? Consumer economics |
Language: | Swedish |
Deposited On: | 01 Nov 2017 11:54 |
Metadata Last Modified: | 01 Nov 2017 11:54 |
Repository Staff Only: item control page