Home About Browse Search
Svenska


Engblom, Gabriel, 2007. Systemanalys av skogsbränsletransporter. SLU, Dept. of Forest Resource Management, Umeå. Umeå: SLU, Dept. of Forest Resource Management

[img]
Preview
PDF
1MB

Abstract

At the end of 70s and the beginning of 80s, 18 terminals was built and used for chipping wood residue from clear cuttings. Most of the terminals was terminated before the 2000s but with the high oil- and energy prices that we can see today there might be a place for these terminals again. The goal with the study was to analyze and compare economical differences between 5 different logistical systems, collected data was used with a set of formulas. The systems include long range transport of slash, chips and bundles. Three of the systems include transport by lorry to industry the last two includes a terminal with access to train transport. At the terminal bundles will be unloaded from a lorry to a train or slash will be chipped directly on to a train and thereafter be transported to industry. The end product at the industry in all cases is chips and all the systems are being presented in SEK/ton and SEK/MWh.

A terminal with access to train transport is the cheapest alternative when transporting slash over a distance of 130 km. Changes in moisture content and loss in substance due to storing of slash, bundles or chips have a great impact on the total economy in a biofuel system. The cost for bundling- and chip system doesn't deviate much when changes in moisture content and loss of substance is absent in the calculations. The cost of transporting chips or bundles by train is initially high but the cost doesn't increase much after that. When transporting by truck the cost is initially low but then it increases rapidly depending on the distance. Forwarding of slash, chipping at roadside or at a terminal and train transport with bundles should be taken in consideration when trying to heighten the efficiency in a biofuel system.

,

Under 70- och 80-talet anlades och användes 18st så kallade träddelsterminaler runt om i landet. De flesta lades dock ner innan 2000-talet men med dagens rådande olje- och energipriser kan terminalerna kanske bli aktuella igen. Målet med studien var att jämföra ekonomin i 5 logistiska system för långa transporter av grot där 2 av systemen har en terminal med tillgång till tågtransport. Ett system baserades på lösgrot med lastbil till en mottagare t.ex. ett värmeverk, ett innehöll flisning vid avlägg och ett system baserades på buntning. I samtliga fall var levererad slutprodukt flis till kunden. För samtliga fall beskrevs varje större länk med ekvationer uttryckta i kr/råton och kr/MWh.
Vid transportavstånd över ca 130 km är en terminal och tåg det billigaste alternativet för att få fram råvara till industrin. Fukthaltsförändringar och substansförluster har en stor inverkan på den totala kostnaden i ett bränslesystem och är hittills förbisett. Vid en jämförelse utan substansförluster och fukthaltsförändring inblandad skiljer sig kostnaden för bunt- och flissystemet ytterst lite. Kostnaden för transport via järnväg ökar ytterst lite vid längre avstånd, men kostnaden är initialt hög. Vid transport med lastbil är den initiala kostnaden liten men ökar snabbt med avståndet. Vid utvecklingsarbete för effektivitetshöjande åtgärder bör grotskotning, flisning vid avlägg alt. terminal och tågtransport av buntar vara prioriterade.

Main title:Systemanalys av skogsbränsletransporter
Authors:Engblom, Gabriel
Supervisor:Wästerlund, Iwan
Examiner:UNSPECIFIED
Series:Arbetsrapport / Sveriges lantbruksuniversitet, Institutionen för skoglig resurshushållning och geomatik
Volume/Sequential designation:175
Year of Publication:2007
Level and depth descriptor:Other
Student's programme affiliation:1140A Master of Science in Forestry, 300.0hp
Supervising department:(S) > Dept. of Forest Resource Management
Keywords:grot, flisning, buntning, skotare, lastbil, tåg
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-s-8797
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-8797
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.:SLU > (NL, NJ) > Dept. of Forest Resource Management
Forestry - General aspects
Language:Swedish
Deposited On:14 Nov 2017 13:48
Metadata Last Modified:14 Nov 2017 13:48

Repository Staff Only: item control page