Home About Browse Search
Svenska


Grahn, Gustav and Engman, Joakim, 2017. Upplevda kopplingar mellan marknadsorientering och lönsamhet på svenska mjölkgårdar. First cycle, G2E. Alnarp: SLU, Department of Work Science, Business Economics, and Environmental Psychology

[img]
Preview
PDF
717kB

Abstract

Mjölkbranschen i Sverige har under senare år varit drabbad av dålig lönsamhet och låga mjölkpriser. Trots detta så är det vissa företag som lyckas vara lönsamma. Vad är det som gör att vissa företag är lönsamma? Att vara marknadsorienterad har i många studier visats ha en koppling med lönsamhet. Skulle marknadsorientering kunna vara något som skulle göra att svenska mjölkföretagare blir lönsammare på en pressad världsmarknad.
Denna studien undersöker ifall svenska mjölkföretagare är marknadsorienterade och vad de tror att man skulle kunna uppnå genom att vara marknadsorienterad. Studien är en kvalitativ studie där sju mjölkföretagare har intervjuats för att kunna se ifall de är marknadsorienterade samt vad de tror om modellen marknadsorientering.
I analysen av intervjuerna konstaterades att ingen av mjölkföretagarna i denna studie var marknadsorienterade. Det kom även fram att mjölkföretagarna tror de skulle bli lönsammare av att titta på hur konkurrenterna driver sina företag och dra lärdom av detta. Mjölkföretagarna tror även att eftersom de är delägare i företaget som är deras kund så tror de inte att deras mjölkföretag skulle bli lönsammare av att förstå sin kunds behov.

,

The Swedish dairy farmers has in the recent years gone through a time of bad profitability and low milk prices. In spite of the low profitability in the sector some dairy producing companies and farms are profitable. What is it that makes them more profitable? The market orientation in a company has in many studies been connected to profitability. Would a increased market orientation be a possible way to make swedish dairy farmers more profitable.
This study aims to research if the Swedish dairy farmers are market oriented and if they think they would be more profitable if the increase their market orientation. With a qualitative method the study interviewed seven farmers to be able to identify their beliefs of the connection between market orientation and profitability.
The analysis showed that none of the seven farmers was market oriented. It showed that the dairy farmers think they would be more profitable if they looked at how their competitors run their farms and businesses, so that they could learn from them. They believe that because they are owners and suppliers of a cooperative dairy company they would not increase their profitability if they understood theirs customer needs.

Main title:Upplevda kopplingar mellan marknadsorientering och lönsamhet på svenska mjölkgårdar
Authors:Grahn, Gustav and Engman, Joakim
Supervisor:Hunter, Erik
Examiner:Ekelund Axelson, Lena
Series:UNSPECIFIED
Volume/Sequential designation:UNSPECIFIED
Year of Publication:2017
Level and depth descriptor:First cycle, G2E
Student's programme affiliation:NK008 Agricultural and Rural Management - Bachelor's programme 180 HEC
Department:(LTJ, LTV) > Department of Work Science, Business Economics, and Environmental Psychology
Keywords:marknadsorientering, mjölkproduktion, kundorientering, konkurrentorientering, interfunktionell koordinering, lönsamhet
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-s-7243
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-7243
Subjects:Trade, marketing and distribution
Language:Swedish
Deposited On:28 Sep 2017 07:30
Metadata Last Modified:28 Sep 2017 07:30

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per year (since September 2012)

View more statistics

Downloads
Hits