Björk, Nicola, 2008. Is it possible to measure the welfare of the ridden horse?. SLU, Dept. of Animal Environment and Health (until 231231), Uppsala. Uppsala: SLU, Dept. of Animal Environment and Health (until 231231)
|
PDF
92kB |
Abstract
Since the time of domestication, humans have trained horses for the purpose of serving man. Different training methods have been developed throughout the centuries; some were developed with consideration for the horse's welfare, while others disregarded welfare to a great extent. Most present day training is based upon making the horse perform a desired behaviour through dominance and subordination. Although cooperative training techniques have gained popularity, everyday training lacks the application of learning theory or neglects the horse's learning capacities and their species' specific behaviour. Thus, the horse's welfare may be jeopardised.
The aim with this review is to consider methods that allow an objective assessment of the welfare of horses undergoing training. The review gives a brief insight into the history of horse training and handling. It proceeds with an overview of the horse's learning abilities which is argued to be of paramount importance for effective training. The review then describes a few selected training techniques that are used today, based on negative and positive reinforcement, and discusses parameters from which it could be possible to assess the welfare of the ridden horse. The work concludes with suggestion for future research.
,Människan har ända sedan hästen domesticerades tränat hästen i syfte att utföra hennes
tjänster. Olika metoder att träna hästen har utvecklats genom tiderna, vissa metoder med
hänsyn till hästens välbefinnande, andra inte. Dagens träning baseras till stor del på att få
hästen att utföra ett önskat beteende genom dominans och underkastelse. Trots att
träningstekniker baserade på samspel har ökat i popularitet, tillämpas sällan de teorier som
finns om hästens inlärning i den dagliga träningen, eller så bortser man från hästens
inlärningskapacitet och deras arts specifika beteende. Av den anledningen kan därmed hästens
välfärd äventyras.
Syftet med denna litteraturstudie var att gå igenom metoder som tillåter att objektivt kunna
mäta hästens välfärd under träning. Litteraturstudien ger först en kort inblick i hantering och
träning av hästen genom tiderna. Därefter diskuteras hästens inlärningsförmåga som anses
vara viktig för en effektiv träning. Arbetet ger också en beskrivning av några utvalda
träningsmetoder som används idag, baserade på negativ och positiv förstärkning, samt
diskuterar olika parametrar som skulle kunna användas för att mäta välfärd under träning av
den ridna hästen. Arbetet avslutas med att sammanfatta förslag till fortsatta studier inom
ämnet.
Main title: | Is it possible to measure the welfare of the ridden horse? |
---|---|
Authors: | Björk, Nicola |
Supervisor: | Hartmann, Elke |
Examiner: | Keeling, Linda |
Series: | Studentarbete / Sveriges lantbruksuniversitet, Institutionen för husdjurens miljö och hälsa |
Volume/Sequential designation: | UNSPECIFIED |
Year of Publication: | 2008 |
Level and depth descriptor: | Other |
Student's programme affiliation: | 1010A Agriculture Programme (admitted before July 1, 2007) 270 HEC |
Supervising department: | (VH) > Dept. of Animal Environment and Health (until 231231) |
Keywords: | horse, welfare, training, learning, measure, assess |
URN:NBN: | urn:nbn:se:slu:epsilon-s-6856 |
Permanent URL: | http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-6856 |
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.: | ?? 7032 ?? Animal husbandry |
Language: | English |
Deposited On: | 11 Sep 2017 14:49 |
Metadata Last Modified: | 13 Sep 2017 10:51 |
Repository Staff Only: item control page