Home About Browse Search
Svenska


Lindbom, Dag, 2017. Alléer längs framtida vägar : autonoma fordons påverkan på alléer i landskapet. First cycle, G2E. Alnarp: SLU, Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

[img]
Preview
PDF
4MB

Abstract

Företeelsen att plantera alléer längs vägar har förekommit sedan 4000 år tillbaka i tiden. Under 1700‐talets Sverige blev allén allt vanligare, främst planterad längs vägar efter praktiska och ekonomiska skäl. Med bilismens framfart förändrades synen på allén utmed vägen från resurs till säkerhetsfara, vilket skapade underlag för dess bortgång. Ståendes inför en imminent implementering av självkörande/uppkopplade fordon, spås nutida transportsystem och framförallt trafiksäkerhet få fördelaktiga konsekvenser. Detta arbete syftar till att undersöka hur introduktionen av autonoma fordon påverkar framtiden för alléer utmed vägar, dess planering och utformning. En litteraturstudie har genomförts inom ämnen alléer och autonoma fordon med inriktning mot trafiksäkerhet. Resultaten visar på en potentiell förbättrad syn på alléer gällande trafiksäkerhet med introduktionen av autonoma fordon. Det konstateras att implementeringseffekterna påverkar alléer utmed vägar i landskapet på ett fördelaktigt sätt, vilket möjliggör bättre planerande för, och utformning av alléer.

,

The phenomenon of planting tree avenues along roads has occurred since 4000 years. During the 18th century, tree avenue became more common in Sweden, mainly planted alongside roads for practical and economic reasons. With the advancement of motoring, the approach to tree avenues changed from being considered a resource to a traffic safety hazard, resulting in its disappearance. Facing an imminent implementation of autonomous vehicles, current transport systems, predominately road safety, are expected to have beneficial consequences. The aim of this dissertation has been to explore how the introduction of autonomous vehicles affects the future of tree avenues along roads in regard to its planning and design. A literature study has been conducted within the subject of tree avenues and autonomous vehicles, emphasizing on road safety. Regarding the introduction of autonomous vehicles, the results show a potentially improved view on tree avenues concerning traffic safety. This dissertation argues the implementation impacts are beneficial for avenue trees in the landscape, providing potential for a more successful planning and design.

Main title:Alléer längs framtida vägar
Subtitle:autonoma fordons påverkan på alléer i landskapet
Authors:Lindbom, Dag
Supervisor:Bensch, Åsa
Examiner:Ranius, Thomas
Series:UNSPECIFIED
Volume/Sequential designation:UNSPECIFIED
Year of Publication:2017
Level and depth descriptor:First cycle, G2E
Student's programme affiliation:LY002 Landscape Architecture Programme, Alnarp 300 HEC
Supervising department:(LTJ, LTV) > Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)
Keywords:alléer, träd, autonoma fordon, självkörande/uppkopplade fordon, vägar, implementeringseffekter, trafiksäkerhet, trafiksäkerhetsfara, vägbreddning
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-s-6724
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-6724
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.:Landscape architecture
Language:Swedish
Deposited On:18 Aug 2017 07:24
Metadata Last Modified:18 Aug 2017 07:24

Repository Staff Only: item control page

Downloads

Downloads per year (since September 2012)

View more statistics