Home About Browse Search
Svenska


Grudziecki, Matteus, 2016. Barnens plats i den fysiska och virtuella världen : lekens betydelse och funktion. First cycle, G2E. Alnarp: SLU, Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

[img]
Preview
PDF
2MB

Abstract

Kandidatuppsatsens syfte är att ge underlag för diskussion bland studenter och yrkesverksamma
inom planering, om hur lek kopplas till landskapsarkitektur. För att få en djupare förståelse för
ämnet, har en litteraturstudie genomförts.
Genom studien har jag konstaterat att en enkel och tydlig definition av lek saknas. En mängd
tolkningar finns, men alla definierar leken som en frivillig aktivitet som utövas i nöjessyfte. Lekens
funktion är svårfångad. Det råder dock ingen tvekan om att den har en viktig roll i utvecklingen av
människans emotionella, kognitiva och fysiologiska förmågor.
Bristfälliga lekmiljöer, ökad trafik och de vuxnas vägran att inkludera barn i planeringsprocesser,
bidrar till att barnen dras till den virtuella världen.
Arbetet avslutas med en diskussion om arbetsmetoden samt om lekens betydelse och vikten att förstå
den inom landskapsarkitektur. En reflektion över hur spelutvecklarnas metoder kan tillämpas i den
fysiska planeringen av lekmiljöer görs.

,

This bachelor thesis aims to provide a basis for discussion among students and professionals within
the domain of planning, on how play relates to the field of landscape architecture. In order to get a
deeper understanding of the subject, a literature review was carried out.
Through this approach, I have managed to conclude that a simple and clear definition of play is
missing. There exist a large number of interpretations and they all state that a voluntary, free
activity driven by pleasure can be defined as play. The function of play is elusive. However, there is
no doubt that it has a significant role in the emotional, cognitive and physiological development of
the humans.
Poorly-designed playscapes, increased traffic and the adults’ attitudes towards including children
into planning processes, contribute to the children’s disappearance from the streets and forsaking the
physical world for the virtual one.
The thesis closes with a discussion on the importance of play and its understanding in the field of
landscape architecture, as well as a reflection on how game development practices can be applied
into playscape planning. A re-evaluation of the work process is also conducted.

Main title:Barnens plats i den fysiska och virtuella världen
Subtitle:lekens betydelse och funktion
Authors:Grudziecki, Matteus
Supervisor:Bodelius, Stina
Examiner:Lövrie, Karl
Series:UNSPECIFIED
Volume/Sequential designation:UNSPECIFIED
Year of Publication:2016
Level and depth descriptor:First cycle, G2E
Student's programme affiliation:LY002 Landscape Architecture Programme, Alnarp 300 HEC
Supervising department:(LTJ, LTV) > Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)
Keywords:barn, lek, definition, lekmiljö, lekplats, virtuell, digital, planering, landskapsarkitektur
URN:NBN:urn:nbn:se:slu:epsilon-s-6143
Permanent URL:
http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:slu:epsilon-s-6143
Subject. Use of subject categories until 2023-04-30.:Agriculture - General aspects
Agricultural structures
Landscape architecture
Language:Swedish
Deposited On:16 Jan 2017 11:04
Metadata Last Modified:16 Jan 2017 11:04

Repository Staff Only: item control page